Η Τέχνη του Λόγου
Δρ Δημήτρης Καραλής

Ουσιώδης διαφορά μεταξύ μιας πολύτιμης και μιας κοινής πέτρας σε υλικά συστατικά δεν υπάρχει. Για παράδειγμα ο άνθρακας στο πετροκάρβουνο και στο διαμάντι είναι ο ίδιος, εκτός μόνο την ανατακτοποίηση των μορίων του δευτέρου, δηλ. τη κρυσταλλοποίηση. Αλλά… πόσο τεράστια απέχει το ένα με το άλλο σε αισθητική ομορφιά και κοινωνική αξία; Το μαργαριτάρι και το κογχύλι έχουν κι αυτά την ίδια οικοδομική τους σύνθεση, αλλά το μαργαριτάρι υπερέχει σε λεπτότερη υφαντική και αισθητική αντανάκλαση. Το ίδιο φαινόμενο παρατηρούμε και στους ανθρώπους. Δυο άνθρωποι ενώ έχουν τις ίδιες λέξεις και ιδέες για να εκφραστούν, εντούτοις όμως ο ένας παράγει λογοτεχνία και ο άλλος απλή κοινοτυπία.

Που οφείλεται άραγε αυτή η εκφραστική διαφορά τους; φυσικά στην ανατακτοποίηση και παρουσίαση των σκέψεων. Στενότερα και προσεκτικά υφαίνει τον λόγο του ο ένας απ’ τον άλλο. Εξυψώνει, λεπταίνει και εκβαθύνει τις ιδέες του, συνθέτοντας τη λεξική του μελωδία με τον παλμό της αιολικής άρπας. Τέτοια μουσικοφιλοσοφημένη λογοτεχνία, προσφέρει χαρά, γνώση και ερέθισμα δημιουργίας στον αναπτυσσόμενο αναγνώστη. Η βαθυστόχαστη λογοτεχνία παραμένει αστείρευτη πηγή γνώσεως και εμπνεύσεως στην εξελισσόμενη ανθρωπότητα.

Ξεφυλλίζοντας τέτοιες συγγραφικές δημιουργίες, σαν τις “βιογραφίες’ και ‘ηθική’ του Πλούταρχου, νιώθομε ψυχονοητικά ανανεωμένοι διαβάζοντας τον λογοτεχνικό του θησαυρό. Δίκαια ο Γάλλος στοχαστής ‘Michel Montaigne’ τον αποκάλεσε ‘Γιατρό της ψυχής’. ‘Η πραγματική λογοτεχνία δεν γράφεται για εγωκεντρική αυτοπροβολή, αλλά ν’ αγαπήσει και ν’ αγαπηθεί’. Ο βαθύστοχος λογοτέχνης δεν αφήνει τον αναγνώστη εκεί που τον βρίσκει αρχικά, αλλά τον εμπνέει και τον προωθεί σε υψηλότερη διανοητική πλατφόρμα. Αυτός είναι ο ύψιστος σκοπός του κάθε πραγματικού καλλιτέχνη. ’Μη διαβάζεις όποια και όποια βιβλία, λέει Ο Σαίξπηρ, όταν δεν αρέσουν στην ψύχη σου, διότι χαραμίζεις το χρόνο σου να επωφεληθείς με το τίποτα.

Κάθε βιβλίο που γράφτηκε ψυχικά, αναγνωρίζεται ακαριαία, αφουγκράζοντας μόνο λίγες λεξούλες σ’ όποια σελίδα και να πέσει το μάτι μας. ‘Υπάρχουν τριών ειδών βιβλία, λέει ο Francis Bacon, σαν τις τροφές μας, 1.Αυτά που τα δοκιμάζομε (διαβάζομε) λιγάκι και τα φτύνομε (τα πετάμε) αμέσως ως ακατάλληλη τροφή. 2.Αυτά που τα τρώμε (διαβάζομε) ευχάριστα, αλλά δεν μας τρέφουν (αναπτύσσουν) καθόλου. 3. Κι αυτά που χρειάζονται πάρα πολύ καλή μάσηση (προσεκτικό διάβασμα) για να αποστάξομε τις θρεπτικές ουσίες (τις γνώσεις) σωστά.

Μελετώντας τη “Θεία Πρόνοια” του Νέου-Πλατωνιστή ‘Συνέσιο’, νιώθομε την πνευματική του αλήθεια να γίνεται κτήμα μας. Κάθε λεξούλα του είναι φορτωμένη με θεϊκό μυστήριο, που κάνει την ψυχή μας να αιωρείται εκστατικά, σαν να βρισκόμαστε στο ναό της Δήμητρας. Αναβιώνομε την ιερή λαμπρότητα των Ελευσίνιων μυστήριων σαν να τα ζήσαμε και εμείς κάποτε στην πράξη. Να ποιος είναι ο ύψιστος σκοπός της βαθύπνευστης λογοτεχνίας, να προσφέρει όραμα, γνώση και έμπνευση στον αναγνώστη.

Χωρίς την πνευματική αλήθεια καπετάνιο στο εκφραστικό μας τιμόνι, η ψυχή αρνείται να πάρει μέρος στο λογοτεχνικό μας ταξίδι. Εδώ ακριβώς βρίσκεται η διάφορα μεταξύ έμψυχης και άψυχης λογοτεχνίας. Από εδώ μέσα εφοδιάζετε κανείς το λεξικό του νέκταρ για να ποτίσει τις σκέψεις του γλυκύτατα.

«Μην δημοσιεύσεις τούτο το γράμμα μου», ζητούσε Ο Νίκος Καζαντζάκης απ’ τον φίλο του και συντάκτη Παντελή Πρεβελάκη,- διότι δεν έβαλα ψυχή μέσα. Συμβαίνει αυτό καμιά φορά σε συγγραφείς όταν γράφουν βιαστικά και είναι πνευματικά ασυντόνιστοι. Μια λεξούλα να γράψομε λάθος, και μονομιάς η ψυχή μας διακόπτει το λογοτεχνικό ρυθμό της. Σαν τον αδέξιο οργανοπαίχτη, που παίζοντας φάλτσο νότα στην ορχήστρα, αμέσως διακόπτεται απ’ τον μαέστρο του για να επανορθώσει τη λυρική αρμονία. Ποιος γράφει τότε λογοτεχνία, εμείς ή κάποια άλλη δύναμη ; Μήπως γινόμαστε άραγε αγωγοί κάποιας αόρατης πηγής να περάσει το μήνυμά της μέσα μας για την αναμενόμενη ανθρωπότητα; Πως αναπτύσσεται κανείς να γράφει πιο βαθύτερα; γενάτε το ερώτημα.

Να, ποιες συμβουλές μας δίνει ο Emerson-

‘Εάν σε περίπτωση η θεια πρόνοια κάλεσε όποιον από εσάς να εξερευνήσει την αλήθεια και την ομορφιά της, πρέπει να είσαι τολμηρός, ειλικρινής και πιστός στο κάλεσμά της. Εάν σκέφτεσαι να πράξεις αυτό που κάνανε και οι προηγούμενες ανθρωποθάλασσες λέγοντας, Ε……όπως κάνανε οι άλλοι το ίδιο θα κάνω εγώ. Λυπάμαι για τα αρχικά μου όνειρα, αλλά θέλω να φάω και γλεντήσω πρώτα ότι καλύτερο προσφέρει η γη και η κοινωνία. Για αυτό, παρατάω προσωρινά όλους τους διανοητικούς ρομαντισμούς μου για μια άλλη βολικότερη εποχή αργότερα.

Α….! τότε ακριβώς, φίλε μου, αρχίζει να πεθαίνει και ο πνευματικός άνθρωπος μέσα σου. Τότε αρχίζουν ταυτόχρονα να μαραγκιάζουν και να παθαίνουν τα μπουμπούκια της εφεύρεσης, επιστήμης, ποίησης, φιλοσοφίας και λεπτής τέχνης, όπως μαράγκιασαν και πέθαναν σε δισεκατομμύρια συνανθρώπου σου πρωτύτερα. Η ιερή αυτή εκλογική σου ώρα είναι η πιο κρίσιμη στη ζωή σου. Κοίταξε να κρατηθείς σταθερά στο διανοητικό κάλεσμα που η θεια πρόνοια σου ‘στειλε. Σκύψε πάνω στο πειθώ που εισέρχεται απ’ όλα τα σημεία της φύσης μέσα σου, για να γίνεις η επικοινωνιακή γλώσσα στις καρδιές και στις ψυχές του κόσμου.

Δείξε γενναιόδωρα και αστείρευτα στην αργόσυρτη ανθρωπότητα πόσο αστραπιαία λάμψη είναι η θεϊκή σοφία. Αρκέσου με το λιγοστό φως που απόκτησες διότι θα ‘ναι απόλυτο δικό σου. Εξερεύνα και εξερεύνα ακατάπαυτα. Μη δογματίζεις για ότι απόκτησες, αλλά ούτε και να δέχεσαι άλλα εξωγενή δόγματα. Να ‘σαι άγρυπνος ενάντια στον εγωκεντρικό σου πειρασμό, διότι παρασύρει το νου με την ψυχή και καθυστερεί την πνευματική σου καλλιέργεια. Η πνευματική αλήθεια προσφέρει κι αυτή ψωμί, κρεβάτι, ρούχα, σκεπή και αφάνταστη ευτυχία όταν την ακολουθήσεις πιστά και αταλάντευτα.

Γίνε πρώτα χρήσιμος στην κοινωνία, κι αυτή με τη σειρά της θα φροντίσει ολόψυχα για τη καθημερινότητά σου.

Μην ανησυχείς πως η κοινωνία δεν θα αναγνωρίσει και δεν θα εκτιμήσει τις σκέψεις σου ποτέ. Γνωρίζεις καλά ότι ο ήλιος και το φεγγάρι δεν κρύβονται εύκολα απ’ τα μάτια του κόσμου. Το ίδιο συμβαίνει και με τη στοχαστική αλήθεια. Κάθε πρωτοπόρα σκέψη είναι γιομάτη πνευματικό φως και εκδίδεται από μόνη της στην οικουμένη. Εκδηλώνεται αυτόματα κυλώντας με κάθε σου κουβέντα, ματιά και κίνηση που κάνεις, και τραβάει σαν μαγνήτης την ειλικρινή φιλία.

Η ανθρωπότητα θα αγκαλιάσει τις σκέψεις σου θερμά και θα σε ανταμείψει με ότι το καλύτερο έχει στη ζωή της. Ακολουθώντας πιστά το διανοητικό σου κάλεσμα, γίνεσαι ταυτόχρονα κι ο πιο πολυαγαπημένος άνθρωπος στη γη και στα Ηλύσια παιδία. Ζήτησε και ζήσε ενεργά την αλήθεια μέσα σου, κι όλα τα υπόλοιπα έρχονται από μόνα τους’.

Δρ Δημήτρης Καραλής
Νότιος Αφρική

2 Comments so far:

  1. ΜΙΑ ΜΑΚΡΙΝΉ ΕΥΧΉ από τη χιονόπληκτη Νέα Υόρκη: Δημήτρη, να είσαι καλά, Καλή σας Χρονιά, πάντα μ’ εμπνεύσεις και Υγεία…
    ΥΓ.:
    Εδώ, από την όποια “πείρα” μου,
    (ρίξε μια ματιά στην “Αστοριανή” παρακαλώ)
    αποφεύγω να κάνω βιβλιοπαρουσίαση, δυσαρεστώντας κάμποσους φίλους και γνωστούς… διότι αν σου δηλώσω ότι συμφωνώ απόλυτα με τα όσα προαναφέρεις… καταλαβαίνεις ότι δεν υπάρχουν πολλά σημεία επικοινωνίας… ο μετανάστης, του οποίου ο νόστος έχει γίνει πάθος για την έλλειψη της χώρας που γεννήθηκε, μαζί και τις παραδόσεις που τις διατηρεί σύμφωνα με τη δική του ιδιοσυγκρασία και όποια προσωπικότητα, δεν δέχεται την έγκυρη γνώμη του ειδήμονα, απορρίπτοντας με αυτή του την άρνηση και την μελλοντική παίδευσή του… προτιμάει να “ισοπεδώσει” παρά να ενεργοποιηθεί πνευματικά… αρχίζει να “παπαγαλίζει” άλλων αποφθεύγματα για να “δώσει ύψος και βάθος” στην αμάθεια του, καταστρέφοντας πιθανές ευκαιρίες μάθησης…
    Σε συγχαίρω για την όλη σου προσπάθεια να γίνεις “άξιο τέκνο” της Ελλάδας μας εις την Ξένην…, και πάλι χάρηκα που διάβασα το κείμενό σου,
    Καλή σου Χρονιά, κι ότι επιθυμείς…
    Μ’ εκτίμηση κι Αγάπη,
    Υιώτα Στρατή, “Αστοριανή”
    Γουέστμπερυ, Ν.Υ.

    • Αγαπητή Γιώτα
      Καλή σου χρονιά
      Ευχαριστώ για τα ενθαρρυντικά θερμά σου λόγια, πράμα που φανερώνει ταυτόχρονα και δική σου πνεύματοδιανοητική καλλιέργεια. Θα χαρώ να διαβάσω και κάτι δικό σου εάν το έχεις πρόχειρο.
      Να είσαι πάντα καλά στη υγειά σου
      Δημήτρης Καραλής

Leave your Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>