15. ‘Με τα μάτια της ψυχής μου’

Share

του Γιάννη Λιάσκου

Μια νέα ποιητικής συλλογή που έχει τίτλο «Με τα μάτια της ψυχής μου», η οποία περιέχει μια σειρά λυρικών στοχασμών υπό μορφή ποιημάτων, της Βάσως Αποστολοπούλου-Τσιμοπούλου από την Αθήνα παρουσιάστηκε στη Μελβούρνη.

Δεν έχω γνωρίσει προσωπικά την ποιήτρια, μπορώ όμως να πω ότι μου δόθηκε η ευκαιρία, μελετώντας τα ποιήματά της, μια και είχα την επιμέλεια αυτής της έκδοσης, να διεισδύσω στον πλούσιο και ειρηνικό, εσωτερικό της κόσμο, να σεργιανίσω στο καταπράσινο και γεμάτο ομορφιά περιβόλι των συναισθημάτων της, να γνωρίσω μια μετρημένη, χαμηλών τόνων, ευγενική ψυχή που κατορθώνει να απεικονίσει πιστά και να μετουσιώσει σε λόγο και τέχνη όλα όσα αισθάνεται.

Όπως  είναι γνωστό, τίποτα δεν εκφράζει καλύτερα, ζωηρότερα και πιστότερα ένα λαό, όσο η λογοτεχνία του, ο καθρέφτης, δηλαδή, του πνευματικού πολιτισμού κάθε έθνους. Και καμιά άλλη μορφή τέχνης δεν ολοκληρώνει τόσο άμεσα και απόλυτα τον δημιουργό της όσο η ποίηση.

Στην ποίηση της Βάσως Αποστολοπούλου-Τσιμοπούλου η έμφυτη εσωτερική της παρόρμηση και ειλικρίνεια και η άνεση που χαρακτηρίζει τις φραστικές της διατυπώσεις συναντώνται σε κάθε ποίημά της, πιστοποιώντας έτσι πως πρόκειται για ένα ξεχωριστό και προικισμένο άτομο που τραγουδάει τους πόνους και τις χαρές της ζωής, εκφράζοντας ταυτόχρονα την εσωτερική της διάθεση.

Η αγάπη και ο έρωτας που αποτελούν τα ευγενέστερα συναισθήματα του ανθρώπου, η φύση που υμνείται άλλοτε με χαρούμενους ανοιξιάτικους τόνους κι άλλοτε με μελαγχολικές φθινοπωρινές πινελιές, η έμφυτη φιλοπατρία και η μεγάλη ευαισθησία της για ό,τι αφορά την τιμή και τη δόξα της χώρας της και την κληρονομιά της, και τα ξενιτεμένα αδέλφια που βιώνουν κάθε είδους δυσκολία στην ξένη γη, είναι μερικά, μόνο, από τα θέματα που κυριαρχούν στην λυρική ποίησή της.

Αλλά και οι θαυμάσιες περιγραφές και εικόνες για τα νεανικά της χρόνια, η αγάπη στον συνάνθρωπο, τον μετανάστη, τον άνθρωπο της σημερινής εποχής μας, συμπληρώνουν το ευρύ φάσμα της θεματολογία της.

Τα ποιήματα της συλλογής «Με τα μάτια της ψυχής μου», αποτελούν ένα κρυφομίλημα της ποιήτριας με την ίδια την ψυχή της και την τέχνη της. Τα διαποτίζει μια ακαθόριστη αισθητική συγκίνηση για την ιδέα του καλού, του ωραίου και του αληθινού, μια γνήσια λυρική διάθεση, μια ανάγλυφη ζωγραφική περιγραφικότητα διανθισμένη με την υπερευαισθησία της ψυχής της.

Το λεξιλόγιό της δεν είναι το καθημερινό, το τετριμμένο, αλλά το σπάνιο και αμεταχείριστο, που διατηρεί την πρωταρχική του αγνότητα και φρεσκάδα και διακρίνεται για την απλότητα και τη φυσικότητά του.

Η ποιήτρια γράφει απλά, κατανοητά, δίχως τους γρίφους, τα κρυμμένα μηνύματα, τους δυσνόητους στίχους και τις αλληγορίες που συναντούμε συχνά στην ποίηση της λεγόμενης μοντέρνας τεχνοτροπίας.

Η γραφή της Βάσως Τσιμοπούλου πλησιάζει τον αναγνώστη, με την ευγένεια και την ευαισθησία που την διακρίνουν, αλλά και με τον ρομαντισμό της που καταργεί τη λογική και βασίζει τα πάντα στο συναίσθημα.

Πρωταρχική σημασία για την ποιήτρια έχει το αίσθημα, η φαντασία, η απόλυτη ελευθερία, ο ρεμβασμός, η έξαρση της ψυχής. Γι αυτό και καταφεύγει στη μοναξιά, στη φυγή, στην αναπόληση αλλοτινών εποχών, στη μετατόπιση προς τους μακρινούς τόπους, στην μυστικοπαθή νοερή της ανάβαση ώσπου η ψυχή να ενωθεί με τον Θεό και το άπειρο.

Την ποιήτρια συγκινεί, επίσης, ιδιαίτερα και ο πόνος, ο καημός του ξενιτεμένου. Συμπάσχει μαζί του, συμμερίζεται την βασανιστική του νοσταλγία για την πατρίδα, το αιώνιο όνειρό του γλυκού γυρισμού, τις επίμονες θύμησες που κλωθογυρίζουν καθημερινά και κατακλύζουν το είναι του.

 

«Όταν πέφτει η βραδινή πορφύρα,
Πατρίδα, σε θυμάμαι, όπου και να ‘μαι», γράφει,

«εδώ στην ασημόφεγγη ερημιά, σε ξένη χώρα, σε θυμάμαι τώρα…
Ο δρόμος ατέρμονος, αγκαθωτός, φλογισμένος ο ορίζοντας,
απ’ τη δουλειά γυρίζοντας σε θυμάμαι…».

 

Η ποίηση της Βάσως Αποστολοπούλου-Τσιμοπούλου, συμπερασματικά, θα έλεγα ότι είναι πηγαία, μελωδική, απεικονίζει την ελληνική ζωή μέσα στα ηθογραφικά της πλαίσια, με στιχουργική μαεστρία και λυρική τρυφερότητα και πηγάζει πραγματικά μέσα από «τα μάτια της ψυχής της».

 

του Γιάννη Λιάσκου

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *