Ψηφοφορία Λογοτεχνικού Διαγωνισμού

Share

O Πρώτος Διαγωνισμός Φράσης της Διασπορικής έφτασε αισίως στο τέλος του.

Εδώ έχουμε μερικά από τα σχόλια που λάβαμε κατά την ψηφοφορία. Τα παραθέτουμε ως έχουν και θέλουμε να διαβεβαιώσουμε τους σχολιαστές ότι θα τα λάβουμε υπ’ όψιν στο μέλλον όταν πρόκειται για παρόμοιους διαγωνισμούς. Πρέπει όμως να σκεφτούμε και ότι δεν μας υποχρεώνει κανείς να διενεργούμε τέτοιες επίπονες και χρονοβόρες διαδικασίες. Ούτε εμάς που το διοργανώσαμε, ούτε εσάς που εκθέσατε τις σκέψεις σας στη δημοσιότητα. Σας ευχαριστούμε όλους από καρδιάς κι ευχόμαστε η όλη διαδικασία να μας έφερε πιο κοντά τον έναν με τον άλλο διότι η τεχνολογία έχει και την τάση να χωρίζει τον κόσμο:


Χ.Μ. – Noμίζω ότι είναι άδικο μεταξύ δύο φίλων,όπως εγώ και η Δ. Κ. που δεν έχει δικό της e-mail oύτε computer να μην μπορούμε να ψηφίσουμε τη μία φράση-όχι ανταλλαγη ψήφων-αν μας γοητέυει.Εντούτοις,ξαναψηφίζω.

Α.Κ. – Πολλές είναι οι ωραίες φράσεις… Καλή Τύχη σε όλους!!!!!!

Δ.Κ. – Μετά την ειδοποίησή σας άλλαξα την ψήφο μου στα πλαίσια του κανονισμού. Φύση. Αστείρευτη πηγή. Περιγράφεσαι;

Μ.Μ. – Θα ήθελα να ψηφίσω περισσότερες από τρεις φράσεις, γιατί υπήρχαν και άλλες που μου άρεσαν εξίσου. Ευχαριστώ.

Θ.Π. – Στις οδηγίες επάνω αναφέρετε ότι μπορούμε να ψηφίσουμε “μέχρι 3” από τις φράσεις ενώ παρακάτω αναφέρετε: “Σιγουρευτείτε ότι ψηφίσατε μόνο 3 από τις πιο πάνω φράσεις…” Ψήφισα μία. Αν είναι λάθος και πρέπει υποχρεωτικά να ψηφίσω 3 ενημερώστε με.

Π.Μ. – θα προτιμούσα να κρατούσατε καλύτερα τις άλλες δύο φράσεις που μπορεί να μην είναι ποιητικά επιτηδευμένες, αλλά η αξία τους υφίσταται στην αναδειξη της πραγματικής σχέσης Ελλάδας- φύσης. Ο Νεοέλληνας δεν θα σωθεί με ρομαντισμούς.

Ε.Π. – Αναφέρετε παραπάνω: Μπορείτε να επιλέξετε μέχρι 3 φράσεις ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΩΝ συγγραφέων. Αυτό αδκεί όσους έχουν περισσότερες της μιας φράσεις . Και αν μάλιστα είναι καλές περισσότερες από μια τότε μειώνονται οι πιθανότητες και γιαατί θα διασπαστούν οι ψήφοι για τον ίδιο συγγραφέα ευνοώντας έτσι μία μόνο φράση ενός συγγραφέα Για παράδειγμα εγώ θεώρησα ότι μποτούσα να βάλω δύο ψήφους στην ίδια ομάδα αλλά δεν το έκανα. Κάποιος άλλος ίσως ψηφίσει την άλλη πρόταση του συγγραφέα. Ελπίζω να είμαι κατανοητή. ευχαριστώ και πραγματικά συγχαρητήρια για την καταπληκτική αυτή ιδέα του συγγεκριμένου διαγωνισμού

Ν. Β. – Καλή επιτυχία σε όλους!!

Σ.Ζ. – Εύχομαι να διοργανώσετε και άλλους παρόμοιους διαγωνισμούς! Κάποιες συμμετοχές είναι εξαιρετικές.

Ψ Η Φ Ο Φ Ο Ρ Ι Α

H Ψηφοφορία Έληξε... Σ' αυτό το χώρο θα ανακοινωθούν τ' αποτελέσματα στις 19 με 20 Σεπτεμβρίου 2010 περίπου.

Ελληνικές συμμετοχές

1. Διέγραψα τη διαίρεση και τα δάχτυλα γέμισαν πουλιά
2. Αν χάσω τα τριαντάφυλλα, προς τι η όσφρηση;
3. Στο σφραγισμένο κορμό ενός δέντρου, διαμαρτύρεται η ζωή.
4. Σ΄ ένα αφρισμένο κύμα η αρχή και το τέλος.


5. Φλέβες γυμνά κλώνια μας κλέβουν το σώμα
6. Την πέτρα την κομμάτιασαν βλαστός και φύλλα
7. Βήματα τα σανδάλια μου γλείφουν την αλμύρα
8. Αθέατη φύση στην ίριδα των ματιών χειραψίες γενεών


9. Άνθιση ύπαρξης ισοδυναμεί με παύση αγέρα εγωισμού
10. Ωσάν ηλιαχτίδα ζωοποιεί το βλέμμα ένα νυχτολούλουδο
11. Νοηματοδότηση παρόντος κάθε σταγόνα νερού
12. Το φεγγάρι βενζινοδοτεί τους ίσκιους των όντων
13. Ω, μπλε τ' ουρανού που διακονείς του έρωτα το ναό!


14. Όσο κι αν παιδεύεις τον βασιλικό εκείνος... ευωδιάζει!
15. Κάθε χρόνο όλο και πιο πολύ ζηλεύω... την Άνοιξη.


16. Χώμα και νερό, των ψυχών πλάθουν το πράσινο αίμα!
17. Ανάσα του φύλλου, κόκκινος παλμός του αίματος!


18. Για τα δύσκολα φύλαγε στο ταγάρι λίγο ουρανό και χώμα.


19. Ζωή, αλλιώς, μια πρόσκαιρη αντίφαση του φυσικού μεγέθους της εντροπίας.


20. Θαύμα της γέννησης, λύπη θανάτου, ω φύση ξαφνιάζεις τη ζωή!


21. Μες απ’ τους επιδέσμους του, ανασαίνει ζωή ο φοίνικας.
22. Στην εποχή μας, τα ονόματα γελούν, Αμάρανθε!
23. Κάθε τόσο νυχτώνει για να ζήσουν κι αλλού.


24. Αγιόκλημα ευωδιαστό και εδώδιμο ανερριχήθει εκ του απύθμενου πηγαδιού


25. Καθώς ανατέλλει ο ήλιος χαράζει η ελπίδα για ζωή.
26. Κάθε καινούρια ζωή έχει τη γεύση του ψωμιού πριν ζυμωθεί.
27. Την έρημο των ονείρων μου γεμίζεις με άνθη και νερό.
28. Πίσω από το άρωμα ενός δακρυσμένου ρόδου κρύβεται η ζωή.


29. Δέντρο εν όψει είπε ο εργολάβος, φέρτε πριόνι.
30. Αίμα στο κύμα, στέμμα στον ορίζοντα, ηλιοβασίλεμα.
31. Λίμνες ποτάμια θάλασσες καταρράκτες ωκεανοί, λίγο νεράκι.
32. Τούτη η άμμος που αμέριμνα πατάς, υπήρξε βράχος.
33. Συννέφιασε η ανθρωπιά, ερήμωσε η φύση, κρυμμένη ηλιαχτίδα η ελπίδα.


34. Φύση σοφή, γη πηγή, μάνα νάμα, στόχος ανθρώπινης απληστίας.
35. Λευκή της φύσης φορεσιά, σε ζώνουν μαύρα φίδια.
36. Σε άγονη γραμμή με τρύπια σωσίβια ναυαγήσαμε.


37. Χρυσή κορώνα ήλιου, ελιά στεφάνωσε - Αυγουστιάτικο μελτέμι, σταφύλι μέλωσε.
38. Πλοκάμια ανέμου μύρια κύματα ανυψώσανε όρκους αγάπης στην αμμουδιά δώσανε.
39. Μεθυσμένο αγέρι πορφυρό ρόδο φίλησε ασημιά πανσέληνος νυχτολούλουδο μύρωσε.
40. Μελίσσια, ξανθές θημωνιές, μπλάβο γλυκό κύμα θάλλουν στην σύναξη καλοκαιριού.
41. Κόκκινο γεράνι, μαβί φιλί στα χείλη της γεννιέται φλογοβόλα ανατολή.


42. Ανέμου μόνη σε ομιχλώδη σιωπή, πριν μαραθεί ο κόσμος.


43. Της φύσης την ανάσα η ζωή εισπνέει και δημιουργείται.


44. Πώς πάλλονται τα φύλλα πάνω στου λαιμού τη διάφανη ανάσα!
45. Στα φυλλώματα των πλατανιών ο χρόνος ωσάν πνοή παιδιού κόλλησε.
46. Σαν να θωρώ στον ουρανό το σύρσιμο της μυρουδιάς σου...
47. Κατοίκησε η ματιά στη ροή του ποταμού που αδράχνει έγνοιες.
48. Παιχνίδισμα αθωότητας καταμεσής στη φύση οι εωθινοί μας στοχασμοί.


49. Νερό και χώμα μετουσιώνεις σε ζωή, εγώ μόνο σε λάσπη.
50. Φύση η χώρα των θαυμάτων, και η ζωή μια Αλίκη.
51. Φύση πολύτεκνη μάνα, το παν μοναχοπαίδι σου.
52. Άφωνος ρήτορας στη θέα σου φύση, πνεύμα από χώμα φτιάχνεις.
53. Πνοή σε τιτανομάχο έδωσες φύση, κι ήξερες πως θα σε πολεμήσει.


54. Ζω, μεγαλώνω μυρίζοντας την φύση και αναπνέοντας από αυτή!
55. Η ζωή είναι άδεια χωρίς τους αγγέλους στη φύση.
56. Η φύση είναι καταρράκτης που γεννά ζωή.
57. Άγγελος της ζωής είναι η ίδια η φύση, γεννά ζωή.
58. Δέντρο με κλώνους, βαλβίδες της ανθρώπινης καρδιάς...


59. Αγγέλων θαύματα, η κάμπια - πεταλούδα γίνεται και ο σπόρος - δέντρο.
60. Κύκλοι νερού, κύκλοι της ζωής, η ζωή σα νυχτολούλουδο ξυπνά.
61. Τέτοια θαυματουργή παλέτα, ούτε ο πιο έμπειρος ζωγράφος δεν κρατά.
62. Παρθενογένεση, το τίποτα να γίνεται πολύ και το ασήμαντο - ζωή.


63. Φύση, πηγή ζωής. Γεμάτη αρώματα, της Ίριδας τα χρώματα.
64. Της φύσης τα καμώματα, των ανθρώπων, κατορθώματα.
65. Πανέμορφη, ομορφοστόλιστη, φύση. Μαγευτικά τα κάλλη σου, αξίζουν σεβασμό.
66. Μητέρα φύση, μην εκδικείσαι, πληρώνουμε ακριβά, τα λάθη μας. Συγγνώμη.
67. Ωραιότατη φύση. Πολλά έχεις δωρίσει. Αξίζεις σεβασμό και μεγάλο ‘ευχαριστώ’!


68. H φύση γενναιόδωρα δημιουργεί ο άνθρωπος εγωιστικά καταστρέφει
69. H φύση προσφέρει γενναιόδωρα δημιουργώντας, ο άνθρωπος εκμεταλλεύεται εγωιστικά καταστρέφοντας.


70. Μάνα φύση μ' έπλασες σ' εσένα να γυρίσω.
71. Μάνα φύση, δώσ' μου πνοή και θα την πάρεις πάλι.
72. Με γέννησες, ήμουν γυμνός και μ' έντυσες, με παίρνεις.


73. Στης φύσης το ρυάκι βαφτίστηκα παιδάκι, ξεδίψασα γερνώντας, μοιραία εξαγνίστηκα.


74. Φύση, μικρή λεξούλα, σε τέσσερα γράμματα ο κόσμος όλος!


75. Λανθάνουσα μνήμη ζωής: φύση ο θάνατος και η πνοή σου.
76. Κύτταρο ουρανού, μερόνυχτα διαστολών-συστολών η κατακρήμνιση του έρωτα.


77. Φύση μου, γιατί σε μας χαρίστηκες, από στραβού μάτι γεννήθηκες.
78. Ήθελα να δώσω κάτι και, φύση, σου πήρα πολλά.
79. Μάτια μου και αν κλείσετε, η φύση σας άνοιξε πάλι.


80. Σε άνθος ρόδου σε δίχτυ ερωτικό ψυχή και σώμα.
81. Χωρίς αγάπη, τα λουλούδια ανθίζουν , μα δεν μυρίζουν.
82. Αν στην ψυχή μας , της ελπίδας άνθιζε , ένα λουλούδι.
83. Αν τα κανόνια, ρίχνανε γύρω άνθη, αντί για βόλια.
84. Σε άνθος κρίνου σε δίχτυ αγνότητας ψυχή και σώμα.


85. Κοιτάζω το φεγγάρι και βλέπω τη μορφή σου ...Ζωή μου!
86. Ολάκερος ο ουρανός μύρισε έρωτα, και η πανσέληνος ...ροδοκοκκίνισε.
87. Σμίγουν τα χείλη τ’ Ουρανού στη Γη, κι αυτή αναστενάζει.
88. Αν δεν υπήρχες, δεν θα μιλούσα για σένα….φεγγάρι μου!


89. To δάσος μεθά, το τραγούδι μαγεύει, μιλά ο Θεός.
90. Σκάει ο ανθός, ωραίο χαμόγελο, στον πλάστη ήλιο.
91. Tρελό αγέρι, περνά και ξεφουσκώνει, τις παπαρούνες.
92. Άκου το ρέμα, γλυκό τραγούδι σέρνει, στα όνειρά μας.
93. Σκάει το χώμα, ξεμυτά μια βιολέτα, 'Άστε με να δω'.


94. To φως της ημέρας ανοίγει τα φτερά της ζωής.


95. 'Ο Βοριάς έπεσε... ο Βοριάς έπ…' ψιθυρίζει εκπνέοντας ο Μαΐστρος.
96. Σβήστε τα αηδόνια απ' το χαρτί …φωνή καμία... εδώ σιωπή.
97. Παγίδα: του ρόδου το αντάμωμα στης άνοιξης τα σκέλια.
98. Τριαντάφυλλο αχ! όμορφο πορφυρό στο χώμα... νεκρό..
99. Επαναφορά: φύλλο το φύλλο, ώχρα βάφει το δέντρο.


100. Γεννάει η φύση απ' το μηδέν, μα στο άπειρο καλπάζει.
101. Η Τύχη και η Θεότητα, σκορπούν ζωή στη φύση.
102. Η φύση σπέρνει αντίθετες, μα αρμονικές υπάρξεις.
103. Φεγγάρι και Ήλιος προσκυνούν τα ανθίσματα της φύσης.
104. Στους κήπους του χωρόχρονου, μυριάδες γονιδιώματα η φύση διαιωνίζει.


105. Πλάνεμα η φύση, όνειρο παιδίσιο, μαγεμένο! Γλυκοζωοπνοοπηγή και φως ευλογημένο!
106. Ω! Φύση! Ύψιστη θέληση σοφίας! Παλέτα θείας χάρης, δημιουργίας αιώνων!


Σημ.: Η Διασπορική Λογοτεχνική Στοά διατηρεί το δικαίωμα να χρησιμοποιήσει τις βραβευμένες φράσεις εντός των σελίδων της πριν ή μετά το πέρας του διαγωνισμού.


Copyright secured by Digiprove © 2010

Πώς δημιουργούμε αρχείο .mp3 στο Windows

Share

Για να μπει ένα ποίημά σας στη Διασπορική σε ήχο θα πρέπει να μας το δώσετε σε μορφή αρχείου .mp3

Για να το κάνετε αυτό στο Windows πηγαίνετε στο ‘Start’, κατόπιν ‘All Programs’, μετά ‘Accessories’, μετά ‘Entertainment’ και επιλέγετε το ‘Sound recorder’. Δεν ξέρουμε αν έχετε Αγγλικό ή Ελληνικό Windows, όμως θα καταλαβαίνετε τις επιλογές του μενού που γράφουμε εδώ πιο πάνω.

Όταν τα κάνετε αυτά θ’ ανοίξει ένα μικρό πλάνο με τίτλο ‘Sound Recorder’ που φαίνεται έτσι :

Το κουμπί κάτω δεξιά με την κόκκινη βούλα είναι αυτό που ξεκινάει την ηχογράφιση.

Χρειάζεστε όμως και ένα μικρόφωνο στον υπολογιστή σας. Αν δεν έχετε μικρόφωνο στον υπολογιστή ίσως να υπάρχει και να μην το ξέρετε. Μερικά, ή μάλλον τα περισσότερα laptop το έχουν ενσωματωμένο οπότε δεν χρειάζεστε επιπρόσθετο μικρόφωνο.

Πριν αρχίσετε να ηχογραφείτε θα πρέπει να είστε έτοιμοι και να υπάρχει απόλυτη ησυχία στο δωμάτιο γιατί όλοι οι ήχοι καταγράφονται. Μπορείτε όμως να έχετε και κάποια χαμηλή μουσική σαν υπόκρουση αν θέλετε.

Μόλις ετοιμαστείτε πατάτε το κόκκινο κουμπί και αρχίζετε την απαγγελία κοντά στο μικρόφωνο. Μόλις τελειώσει η απαγγελία πατάτε το κουμπί αμέσως αριστερά στο κόκκινο που σταματάει την ηχογράφηση.

Κατόπιν πάνω αριστερά στο ίδιο πλάνο υπάρχει ένα μενού που λέγεται ‘File’ ή ‘Αρχείο’ στην Ελληνική. Εκεί επιλέγετε το ‘Save As’ ή ‘Αποθήκευση ως’ και δίνετε ένα όνομα στο αρχείο. Σημειώνουμε εδώ ότι θα είναι καλύτερα να δώσετε όνομα χρησιμοποιώντας λατινικούς χαρακτήρες και δίχως διαστήματα ενδοιάμεσα στις λέξεις.

Ίσως παρατηρήσετε όμως ότι το αρχείο που δημιουργήσατε έχει τη μορφή του .wav και όχι του .mp3 που είπαμε πιο πάνω. Γι’ αυτό πρέπει να βρείτε ένα πρόγραμμα το οποίο μετατρέπει το .wav σε .mp3 – τα προγράμματα αυτά είναι δωρεάν στο Διαδίκτυο.

Σ’ αυτή τη σύνδεση υπάρχει ένα από αυτά τα προγράμματα που μετατρέπουν το .wav σε .mp3

Μόλις καταφέρετε να το μετατρέψετε το στέλνετε σαν συνημμένο ( attachment ) στο email της Διασπορικής.

Αυτή είναι η όλη διδαδικασία. Εμείς θα το προσθέσουμε κάτω από το κείμενό σας στη Διασπορική.

Η πρόσθεσή του ήχου στο κείμενο της Διασπορικής είναι μια επιπρόσθετη διαδικασία τις οδηγίες της οποίας θα προσθέσουμε εδώ αργότερα για να μπορείτε κι εσείς να το κάνετε μόνοι σας.

Membership Agreement

Share

Please fill out and submit the D.L.S. form below. We hope you have already read our DLS Charter which is very informative. Without an email address you cannot be a member, for a number of reasons including being able to contact you electronically. If you change your email address you must inform us with your old and new emails. Soon after you submit this application we’ll get back to you with a login username and password after which you can start creating pages with your work in them. By submitting this agreement you agree to abide by the rules of Diasporic Literature Spot and be respectful to other members.

Συμπληρώστε τις απαραίτητες πληροφορίες πιο κάτω για να γίνετε μέλος. Αν δεν συμπληρώσετε αυτή τη σελίδα και τη στείλετε δεν μπορείτε να γίνετε μέλος. Eπίσης δίχως ηλεκτρονική διεύθυνση δεν μπορείτε να γίνεται μέλος για διάφορους λόγους συμπεριλαμβανομένης και της επαφής μας μαζί σας. Αν αλλάξετε την ηλεκτρονική σας διεύθυνση μπορείτε επίσης να μας ενημερώσετε από εδώ. Μόλις λάβουμε τα στοιχεία αυτά θα σας στείλουμε το όνομα πρόσβασης (username) και το σύνθημα (password) για να μπείτε στο χώρο όπου θα μπορείτε να προσθέσετε τα κείμενά σας. Με την συμπλήρωση αυτού του μηνύματος στη Διασπορική Λογοτεχνική Στοά συμφωνείτε να συμμετέχετε με αναρτήσεις έργων σας, να σέβεστε τα άλλα μέλη της Διασπορικής και να συμορφώνεστε με τους κανονισμούς του ιστοχώρου όπως καθορίστηκαν.

Your Name (required, το όνομα είναι απαραίτητο)

Your Email (required, η ηλ. διεύθυνση είναι απαραίτητη)

Agree with Membership Application Conditions

Συμφωνώ με τις προϋποθέσεις Εγγραφής Μέλους

If you accept the agreement please ensure the box is ticked

Your Message (if any)
Μπορείτε να γράψετε οποιοδήποτε μήνυμα εδώ.



Συμπληρώστε τη σωστή απάντηση στην απλή μαθηματική πράξη:


Please enter the answer to the equation into the box provided above.

Copyright secured by Digiprove © 2009

Οδηγίες αναζήτησης κειμένων

Share

Για να βρούμε ένα κείμενο, άρθρο, ποίημα, διήγημα κλπ  στο περιεχόμενο αυτών των ιστοσελίδων υπάρχουν τρεις τρόποι:

  1. Πρώτα μπορούμε να πληκτρολογήσουμε μια λέξη κλειδί στο πάνω μέρος και δεξιά της πρώτης σελίδας της Λέσχης κι εκεί που λέει ‘Search…‘ και κατόπιν να πατήσουμε το κουμπί ‘Enter‘ στο πληκτρολόγιό μας. H λέξη αυτή μπορεί να είναι στα ελληνικά ή στ’ αγγλικά.
  2. Να διαλέξουμε μια λέξη από τις λέξεις κλειδιά που βρίσκονται κάτω από τον τίτλο ‘Τags‘ στα δεξιά της πρώτης σελίδας. Αυτός ο τρόπος είναι ο συντομότερος γι’ αυτό συνιστούμε στην καταχώρηση άρθρων να βάζουμε λέξεις κλειδιά κάτω από το ‘Tags’.
  3. Αριστερά της πρώτης σελίδας υπάρχουν διασυνδέσεις σε άρθρα κάτω από τον τίτλο ‘Categories‘. Κατ’ αυτό τον τρόπο διαβάζουμε τα άρθρα που ανήκουν στην κατηγορία που ψάχνουμε, ίσως επειδή δεν υπάρχει η κατάλληλη λέξη στα ‘Tags’.

Ευχόμαστε να βρείτε αυτές τις οδηγίες εύκολες και κατατοπιστικές. Αν έχετε κάποιο σχόλιο να κάνετε ή να συστήσετε κάτι να προστεθεί εδώ ή σε άλλες οδηγίες παρακαλούμε να μας γράψετε στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση (email).

Diasporic Literature Spot email

Copyright secured by Digiprove © 2009

Οδηγίες εγγραφής μέλους

Share

Για να εγγραφείτε ως συνδρομητής στη λογοτεχνία της Διασπορικής αρκεί να συμπληρώσετε και να στείλετε την αίτηση στη σελίδα που ονομάζεται “Membership Application“. Εκεί μπορείτε να δώσετε κάποιο όνομα το οποίο δεν χρησιμοποιεί κανείς άλλος στο σημείο που γράφει ‘Your name’ και μια διεύθυνση ηλεκτρονική ‘Your email’ όπου θα σας σταλεί ο κωδικός/σύνθημα πρόσβασης.

Εφόσον λάβουμε την αίτηση θα σας απαντήσουμε με το ‘Username’ και ‘Password’ που θα πρέπει να πιστοποιήσετε για να ολοκληρωθεί η εγγραφή. Μετά την εγγραφή θα μπείτε αυτόματα στην κατηγορία των συγγραφέων ‘authors ‘ έτσι ώστε να μπορείτε να προσθέσετε κείμενα δίχως περιορισμούς. Οι μόνοι περιορισμοί είναι η δική σας συνείδηση την οποία επικαλούμαστε για να μην έχουμε προβλήματα με τρίτους.

Σε περίπτωση που κάποιο κείμενο ενοχλεί τρίτους και ο διαχειριστής λάβει γραπτή ειδοποίηση γι’ αυτό, ενεργεί ανάλογα . Μπορεί απλά να διαβάσει το κείμενο θεωρώντας ότι δεν πρέπει να ενοχλεί κανέναν ή και να το διαγράψει ανάλογα με το περιεχόμενο. Ακόμη ο διαχειριστής λαμβάνει την αξίωση να διαγράψει ένα κείμενο όταν ο ίδιος το θεωρήσει ακατάλληλο για τους σκοπούς της προσπάθειας αυτής.

Αφού εγγραφείτε και σας σταλεί με ηλεκτρονική αλληλογραφία το σύνθημα πρόσβασης τότε την επόμενη φορά που θα μπείτε στο ‘Dashboard’ μπορείτε ν’ ακολουθήσετε τη διασύνδεση κάτω από τον τίτλο ‘Login’ και στο κάτω δεξιά μέρος της πρώτης σελίδας όπου θα πληκτρολογήσετε το νέο σας όνομα πρόσβασης ‘Username’ καθώς και το σύνθημα (password). Αφού προσθέσετε αυτά πατάτε το κουμπί ‘Login’ και μπαίνετε. Πρέπει να το θυμόσαστε τους κωδικούς αυτούς και να μην τους δώσετε σε τρίτους.

Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο ‘Login’ το σύστημα θα σας ειδοποιήσει να ξαναπροσπαθήσετε, αν συνεχίζετε να έχετε προβλήματα (σημειώστε πως πρέπει να δώσετε τα στοιχεία σας ακριβώς όπως σας τα δώσαμε) τότε να μας γράψετε.

Αν έχετε κάποιες συστάσεις, σχόλια να κάνετε παροτρύνουμε να μας γράψετε για να λάβετε τις ανάλογες οδηγίες ή να διορθωθεί το πρόβλημα.

Μόλις μπείτε στο χώρο πρόσθεσης/μορφοποίησης κειμένων θα δείτε το όνομά σας εκεί που έγραφε ‘Login’ προηγουμένως και από κάτω τη διασύνδεση ‘Dashboard’

Με το που θα ακολουθήσετε τη διασύνδεση ‘Dashboard’ θα δείτε την εξής σελίδα:

dashboard

Στη σελίδα αυτή κι εκεί που γράφει ‘Add New’ κάτω από την επικεφαλίδα ‘Posts’ θα μπορέσετε να προσθέσετε το κείμενό σας ή να μορφοποιήσετε κάποιο προηγούμενο. Διαβάστε τις οδηγίες για το πώς προσθέτουμε κείμενα σε άλλο άρθρο εδώ.

Καλή επιτυχία !

Οδηγίες δημιουργίας άρθρων

Share

Πρόλογος

Προτού αρχίσουμε να δημιουργούμε ένα άρθρο, πρέπει να γνωρίζουμε τους κανονισμούς σύμφωνα με τους οποίους ένας συγγραφέας πρέπει να λειτουργεί. Αν δεν είστε σίγουροι παρακαλούμε να επισκεφτείτε τη σελίδα των κανονισμών DLS Charter.

Οδηγίες

Για να δημιουργήσουμε ένα νέο άρθρο πρέπει αρχικά να κάνουμε το λεγόμενο ‘Login’. Για να κάνουμε ‘Login’ ακολουθούμε μ’ ένα κλικ την ομόνυμη σύνδεση στ’ αριστερά της οθόνης, κάτω από το κουμπί ‘Login’. Μόλις πατήσουμε αυτό το κουμπί ανοίγει μια νέα οθόνη όπου μας ζητάει να βάλουμε το όνομα (Username) και τον κρυφό κωδικό (password). Αν για κάποιο λόγο έχουμε ξεχάσει το password ή θέλουμε νέο ακολουθούμε τη σύνδεση ‘Lost your password?’ που βρίσκεται στο κάτω μέρος της σελίδας που ανοίγει μετά το κλικ στο ‘Login’.

Αφού κάνουμε ‘Log in’  θ’ ανοίξει η σελίδα η οποία θα μας επιτρέψει να προσθέσουμε το κείμενό μας. To ‘Lost your password’, μας δίνει την ευκαιρία να προσθέσουμε το email μας και κατόπιν να μας στείλει ένα νέο σύνθημα (password) στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση (email).

Μόλις το σύστημα μας δεχτεί θα βρεθούμε στο λεγόμενο ‘Dashboard’ το οποίο έχει στ’ αριστερά της οθόνης ένα μενού. Για να προσθέσουμε κάποιο κείμενο πατάμε το ‘Add New‘ κάτω από τη στήλη ‘Posts‘ (όπως δείχνει η επόμενη εικόνα). Αν δεν εμφανίζεται η φράση ‘Add New’ κάτω από τον τίτλο ‘Posts’ τότε κάνουμε κλικ πάνω στο ‘Posts’ και ανοίγει:

Add New Post Με το που θα πατήσουμε το ‘Add New’ όπως πιο πάνω, θ’ ανοίξει η σελίδα ‘Edit Post’ όπου στο πάνω μέρος έχει μια άδεια γραμμή για τον τίτλο του κειμένου μας και πιο κάτω το μεγαλύτερο παράθυρο όπου θα προσθέσουμε το κυρίως κείμενο.

Μπορούμε επίσης να επικολλήσουμε κάποιο κείμενο (paste) το οποίο αποθηκεύσαμε στη μνήμη του υπολογιστή (clipboard)  στο μεγάλο αυτό παράθυρο. Tο μεγάλο παράθυρο περιέχει στο πάνω μέρος του τα κουμπιά που θα μας επιτρέψουν να μορφοποιήσουμε το κείμενό μας.Κοιτάξτε αυτή την εικόνα:

Δηλαδή με τα κουμπιά αυτά (είναι παρόμοια με αυτά του Microsoft Word®) μπορούμε να βάλουμε σκούρα γράμματα εκεί που θέλουμε να δώσουμε έμφαση, πλάγια γράμματα κλπ. Επίσης εδώ μπορούμε να προσθέσουμε και μια φωτογραφία, μουσική ή ένα βίντεο που έχει να κάνει με το κείμενό μας. Οι φωτογραφίες πρέπει πρώτα να προστεθούν χρησιμοποιώντας το ‘Upload’ που βρίσκεται επάνω δεξιά της σελίδας ‘Edit Post’ και κάτω από το μενού ‘New Post’. Αν δεν τα καταφέρετε να προσθέσετε φωτογραφία ζητήστε μας για περισσότερες πληροφορίες.

Κοιτάξτε όμως το βίντεο που ακολουθεί και πιστεύουμε θα καταλάβετε τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να προσθέσετε άρθρα, ποιήματα, θεατρικά κλπ:
[flv:http://diasporic.org/wp-content/uploads/2009/07/new_post.flv login.jpg 500 330]

Πώς προσθέτουμε εικόνες

Για να προσθέσουμε μια εικόνα αρχικά θα πρέπει να σιγουρευτούμε ότι δεν είναι πολύ μεγάλη σε μέγεθος. Αν είναι μεγάλη θα έχουμε προβλήματα στην σελίδα που πάμε να δημιουργήσουμε και ίσως ακόμη ξεπεράσουμε τις προδιαγραφές πρόσθεσης εικόνας. Αν δεν γνωρίζετε τις προδιαγραφές αυτές ζητήστε μας περισσότερες πληροφορίες.

Για να προστεθεί μια εικόνα στο κανονικό μέγεθος απλά πατάμε στο πρώτο τετράγωνο κουμπί στο επάνω μέρος του μεγάλου παραθύρου (όπως δείχνει η εικόνα με τα κουμπιά πιο πάνω) που βρίσκεται δίπλα στο ‘Upload/Insert’. Πρώτα όμως τοποθετούμε το cursor στο σημείο που θέλουμε να εμφανιστεί η φωτογραφία εντός του κειμένου. Κατόπιν ακολουθώντας τις οδηγίες ή διαλέγουμε μια φωτογραφία από το Gallery ή ανεβάζουμε τη φωτογραφία από τον υπολογιστή μας πατώντας το κουμπί ‘Select Images’ και κατόπιν το κουμπί ‘Insert into Post’.

Αν έχουμε ήδη ανεβάσει μια φωτογραφία που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε, αφού ανοίξουμε το ‘Gallery’ tab στο επάνω μέρος θα πρέπει να διαλέξουμε το κουμπί ‘Show’ στα δεξιά του παραθύρου και εκεί αφού κάνουμε τις επιλογές μας για το μέγεθος και την εμφάνιση της εικόνας πατάμε το κουμπί ‘Insert into Post’ που θα προσθέσει την εικόνα στο κείμενό μας.

Όταν ολοκληρώσουμε το κείμενο και προτού πατήσουμε το μπλε κουμπί ‘Publish’ ή ‘Update’ στα δεξιά της οθόνης, πηγαίνουμε πιο κάτω και βρίσκουμε κάτω από τον τίτλο ‘Discussion’ δυο επιλογές. Η μία λέει “Allow comments to this post” και η άλλη “Allow trackbacks and pingbacks on this post”. Aν θέλουμε ν’ αφήσουν τρίτοι σχόλια για το κείμενό μας τότε σιγουρευόμαστε ότι η πρώτη επιλογή έχει ένα τικ δίπλα. Διαφορετικά βγάζουμε το τικ και αφήνουμε το κουτάκι δίπλα άδειο, για να μην μπορεί κανένας ν’ αφήσει σχόλια.

Επίσης θα είναι καλά να κάνετε δυο άλλα πράγματα:

  1. κάτω από τον τίτλο ‘Tags’ στα δεξιά της οθόνης που προσθέτουμε τα κείμενα βάζουμε μία ή περισσότερες λέξεις κλειδιά από το κείμενό μας. Αυτό γίνεται έτσι ώστε όταν μαζευτούν αρκετά κείμενα δικά μας ή άλλων συγγραφέων και θέλει κάποιος τρίτος να βρει θα πατήσει πάνω στη λέξη και θα βρεθεί μπρος στο κείμενό μας.
  2. δεύτερο πράγμα και ακόμη πιο σημαντικό είναι να καταλογήσετε το κείμενό σας κάτω από κάποια κατηγορία. Στα δεξιά της οθόνης κάτω από τον τίτλο ‘Categories’ έχει μερικές κατηγορίες. Διαλέξτε μια ή δυο απ’ αυτές. Αν δηλαδή το κείμενό σας είναι ένα διήγημα στην ελληνική γλώσσα τότε κάντε τικ στο κουτάκι δίπλα από την κατηγορία “Ελληνικά” και κατόπιν κάντε τικ δίπλα στην κατηγορία “Διήγημα”. Κατ’ αυτό τον τρόπο όταν ο επισκέπτης των ιστοσελίδων θέλει να δει τι διηγήματα στα ελληνικά έχουμε, θα τα βρει αμέσως ακολουθώντας τις κατηγορίες και δεν θα τον δυσκολέψουμε βάζοντας διηγήματα κάτω από την κατηγορία των ποιημάτων για παράδειγμα.

Περίληψη του άρθρου μας (Excerpt)

Προαιρετικά τώρα, μπορείτε να προσθέσετε και μια περίληψη  (2 ή 3 γραμμές)  του κειμένου σας στο κάτω μέρος της κυρίως σελίδας προσθήκης κειμένων και κάτω από τον τίτλο ‘Excerpt’. Κατ’ αυτό τον τρόπο εκεί που θα δίδεται μια περιληπτική αναφορά του κειμένου θα μπορούμε να βάλουμε την περίληψη αντί ολόκληρο το κείμενο και έτσι να δώσουμε αρκετά εναύσματα στον επισκέπτη να το αναγνώσει ή να το προσπεράσει γιατί ψάχνει για κάτι άλλο. Βέβαια στα ποιήματα δεν χρειάζεται περίληψη και τα λεγόμενα ‘categories’ αρκούν για να βρει κάποιος το ποίημά σας.

Tελικά μην ξεχνάτε να υπογράφετε τα άρθρα με το όνομά σας όπως επιθυμείτε. Διαφορετικά και δεν γνωρίζει ο αναγνώστης ποιανού είναι, αλλά και δεν κατοχυρώνεται η δουλειά σας σωστά.

Τελειώσαμε. Τώρα πατάμε το μπλε κουμπί Publish ή Update στα δεξιά και έγινε η δουλειά…

Για αναλυτικότερες και πιο μεθοδικές οδηγίες, οι οποίες συνοδεύονται από βίντεο, ήχο και γραπτό κείμενο στην αγγλική γλώσσα μπορείτε να επισκεφτείτε τις σελίδες αυτές.

 

Καλή επιτυχία !

Στιχουργική

Share

1. Τι είναι ο στίχος

Είναι μια σειρά ενός οποιουδήποτε ποιήματος

2. Ποια τα είδη των στίχων

2.1 τα δύο είδη του δισύλλαβου ρυθμού
Είναι ο ιαμβικός και ο τροχαϊκός
2.2 τα τρία είδη του τρισύλλαβου ρυθμού
Είναι ο ανάπαιστος, ο μεσότονος και ο δάχτυλος

3. Η διαφορά αρχαίου και σύγχρονου μέτρου

Υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ αρχαίου και νέου ελληνικού μέτρου. Στην αρχαία ελληνική ποίηση το μέτρο βασιζόταν στις βραχύχρονες και τις μακρόχρονες συλλαβές, ενώ στη νεοελληνική ποίηση στις τονισμένες και τις άτονες .

4. Πώς συμβολίζουμε τις συλλαβές

τηνÈΜε _ συμβολίζουμε την τονισμένη συλλαβή και με  άτονη.

5. Ποια τα είδη των μέτρων

5.1 Ίαμβος: Το συνταίριασμα μιας  _ )Èάτονης και μιας τονισμένης συλλαβής (
5.2 Τροχαίος: Το συνταίριασμα μιας  )È τονισμένης και μιας άτονης συλλαβής(_
5.3 Ανάπαιστος: Το συνταίριασμα δυο  _ )È Èάτονων και μιας τονισμένης συλλαβής (
5.4 Μεσότονος : Μια τονισμένη  )È _ Èσυλλαβή ανάμεσα σε δυο άτονες (
5.5 Δάχτυλος: Το συνταίριασμα μιας  )È È τονισμένης συλλαβής με δυο άτονες (_

6. Διασκέλισμα ή υπερβατό

Όταν το νόημα ενός στίχου ολοκληρώνεται στον επόμενο, διαπιστώνουμε το φαινόμενο του διασκελίσματος. Χρησιμοποιείται από τον ποιητή, για να χρωματιστεί εντονότερα μια λέξη με την τοποθέτησή της σε θέση ξεχωριστή.

π.χ. την ωραία αντιφεγγίδα σου στοιχειώνει
η ακύμαντη άρμη (Μαβίλης)
π.χ. Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάς
τους ίδιους (Καβάφης)
π.χ. και χαιρετά με τούτο το διαμάντι
την κυρά του (Κ. Θεοτόκης)

7. Μετρικό χασοτόνισμα

Όταν μέσα σ’ ένα στίχο βρεθούν πλάι πλάι δυο συλλαβές τονισμένες και οι δυο, είναι αδύνατο ή τουλάχιστον πολύ δύσκολο να προφερθούν τονισμένες και οι δύο χωρίς να σπάσει ο ρυθμός. Γι’ αυτό τονίζουμε τη μια και η άλλη ακούγεται πιο χαλαρά.

π.χ. τα μαλλιά σέρνω στα λιγνά μου στήθη
(Δ. Σολωμός)

8. Χασμωδία

Είναι η συνάντηση φωνηέντων σε ένα στίχο τα οποία δεν μπορούν να συνεκφωνηθούν, γιατί κάθε γραμματική συλλαβή είναι και μετρική συλλαβή.

π.χ. Είναι ανθέων εορτή, η πρώτη του Μαΐου,
το άσμα της νεότητος, η άνοιξις του βίου.
(Αχ. Παράσχος)

9. Συνίζηση

Είναι η συνεκφώνηση σε μια συλλαβή γειτονικών φωνηέντων, για να κρατηθεί ο ρυθμός του στίχου, που αλλιώς θα χανόταν.

π.χ. κοιμάται ο νέος ωραίος βοσκός στη χλόη το μεσημέρι
(Γρυπάρης)

9.1 Υφέν
Για λόγους ευκολίας στον εντοπισμό της  ) κάτω από τα φωνήεντα πουÈσυνίζησης χρησιμοποιούμε το υφέν ( συνεκφέρονται.

10. Τομή

Μερικοί μεγάλοι στίχοι κόβονται αναγκαστικά σε συγκεκριμένη συλλαβή, δηλ. Σε συγκεκριμένη συλλαβή πρέπει να τελειώνει λέξη. Αυτό το κόψιμο λέγεται τομή. Το καθένα από τα κομμάτια στα οποία κόβεται ο στίχος λέγεται ημιστίχιο.

π.χ. όμορφος κόσμος ηθικός / αγγελικά πλασμένος
(Δ. Σολωμός)
π.χ. θαρρώ πως είχα μάνα, μάνα κι αδελφή
(λαϊκός στίχος)

11. Παρήχηση

Η επανάληψη σε γειτονικές συλλαβές ή λέξεις του ίδιους ή των ίδιων συμφωνικών φθόγγων λέγεται παρήχηση.

π.χ. είχε ο γιαλός της γλύκας γυρογιάλι
(Μαβίλης)
π.χ. άχαρή μου χαρά, φτωχοί μου στίχοι
(Μαβίλης)

12. Ποιητική άδεια

Πολλές φορές αδέξιοι κατά βάση στιχουργοί βιάζουν τη γραμματική ή τη γλώσσα, για να ταιριάξουν την ομοιοκαταληξία. Το φαινόμενο αυτό λέγεται ποιητική άδεια.

π.χ. αγαπεί , ερχέται

13. Τα είδη των ιαμβικών στίχων

13.1 ιαμβικός τρισύλλαβος  )È _ È(

Ένας στίχος πρέπει να έχει οπωσδήποτε κάποιο μέγεθος, για να γίνει αισθητός ο ρυθμός του.
Γι’ αυτό στίχοι ολιγοσύλλαβοι, όπως ο ιαμβικός τρισύλλαβος, πρέπει να σπαρθούν ανάμεσα σε άλλους, μεγαλύτερους ιαμβικούς.

π.χ. σαν άλλες-
και πρώτη-
του κάκου-
τα φύκια-
σμιγμένο-
)È _ È _ È13.2 ιαμβικός πεντασύλλαβος (

Τονίζονται ή και οι δυο ζυγές συλλαβές του ή μόνο η δεύτερη ζυγή, δηλ. Η παραλήγουσα του στίχου.

π.χ. γαϊτάνι πλέκω
(λαϊκό)
π.χ. δειλή τα χέρια
(Σολωμός)
π.χ. εκλείσθη ο τάφος
(Κάλβος)
π.χ. λάφυρα μάχης
(Κάλβος)
)È _ È _ È _ È13.3 ιαμβικός εφτασύλλαβος (
π.χ. σαν τι να πω πως μοιάζεις
(Εφταλιώτης)
π.χ. τώρα των φιλοπόνων-
έρημα μονοπάτια-
έθλιψε την Ελλάδα-
θάλασσαν των ονείρων-
μόνη παρηγορία-
ή πανηγυριζόντων-
φύλακες των δικαίων-
13.4 ιαμβικός  )È _ È _ È _ È _ Èεννεασύλλαβος (
π.χ. κι ήρθαν ανθοστεφανωμένες
(Παλαμάς)
π.χ. μ’ αναλαμπές ψυχομαχάει
(Λαπαθιώτης)
π.χ. γιατί, σελήνη, με κοιτάζεις-
(Πολέμης)
π.χ. κι απ’ τ’ άλλο δέντρο κόβοντάς τα-
(Παλαμάς)
π.χ. πεσμένα ξάφνου, δυο ριπίδια-
σιγά σιγά θα ‘ρθούν κοντά σου.
(Σεφέρης)
13.5 ιαμβικός  )È _ È _ È _ È _ È _ Èεντεκασύλλαβος (

Συνήθως τονίζονται η δέκατη και η έκτη συλλαβή του.

π.χ. δείχνοντας το σταυρό στην απαλάμη-
σύγνεφο καταχνιά δεν απερνούσε-
(Σολωμός)
π.χ. ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες-
πάντοτε την αλήθειαν ομιλούντες-
(Καβάφης)
Αλλά υπάρχουν κι άλλες τονιζόμενες συλλαβές.
π.χ. μα σαν αγάπη την ευχαριστούμε-
Που σου χρωστώ, και την ανταμοιβή μου.
(Κ. Θεοτόκης)
π.χ. η ελπίδα μου κι η γλυκαπαντοχή μου (Γρυπάρης)
È È _ È _ È _ È _ È _ È13.6 ιαμβικός δωδεκασύλλαβος ( )

Σχηματίζεται με την προσθήκη μιας άτονης συλλαβής στο τέλος του ιαμβικού εντεκασύλλαβου. Ο λαϊκός δωδεκασύλλαβος χρησιμοποιήθηκε λίγο στην προσωπική ποίηση.

π.χ. Από το πολύστιχο ποίημα «Ο ναύτης του Ιονίου» του Γ. Μαυρογιάννη.
Στην έρημο την τόση κι άκρα σιωπή
Ο νιος ακολουθούσε το τραγούδι του:
«Γλυκό μ’ αέρι, φύσα στ’ άσπρα μας πανιά
να πάρω λίγ’ αέρα, λίγ’ ανάσαση!
È _ È _ È _ È _ È _ È _ È13.7 ιαμβικός δεκατρισύλλαβος ( )

Διαμορφώθηκε κυρίως από τον Πολυλά στη μετάφραση του Άμλετ.
Στηρίζεται – εκτός από τον απαραίτητο τόνο της προτελευταίας συλλαβής, της δωδέκατης- στον τόνο της έκτης ή στους τόνους της τέταρτης και της όγδοης.

Αλλά στην ολικήν του νου μου βλέψιν τούτο-
δηλοί που συμφορά στο κράτος μας θα σπάσει-
(Πολυλάς)
Οι στίχοι τονίζονται στην έκτη και σε οποιαδήποτε άλλη ζυγή.
π.χ. ένα πληθόκρουνο, μυριόπαλμο μεθύσι-
(Μελαχρινός)
από το σύθρηνο που πια δε σταματάει
(Ρώτας)
Οι προηγούμενοι στίχοι στηρίζονται στον τόνο της τέταρτης και της όγδοης συλλαβής.
13.8 ιαμβικός  )È _ È _ È _ È _ È _ È _ È _ Èδεκαπεντασύλλαβος (

Είναι ο «πολιτικός» στίχος των Βυζαντινών, ο «εθνικός» μας στίχος. Στην κανονική του μορφή γίνεται από δυο ημιστίχια, ένα οκτασύλλαβο οξύτονο ή παροξύτονο κι ένα επτασύλλαβο παροξύτονο.

π.χ. κοιμήσου, αυγή, κοιμήσου, αστρί, κοιμήσου, νιο φεγγάρι-
(Λαϊκό)
π.χ. ο χρόνος φεύγει, αλλάζει η γη, περνούν λαοί και κόσμοι
(Παλαμάς)
π.χ. Ψαρού, τ’ αγκίστρι π’ άφησες αλλού να ρίξεις άμε-
(Σολωμός)
π.χ. όμορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος
(Σολωμός)
π.χ. του κύκλου τ’ ανέβασμα ζωντάνευε τη χτίση
(Σεφέρης)
È _ È _ È _ È _ È _ È _ È13.9 ιαμβικός δεκαεφτασύλλαβος (  )È _ È_

Ο Πολυλάς έπλασε τον ιαμβικό δεκαεφτασύλλαβο προσθέτοντας δυο συλλαβές στο πρώτο ημιστίχιο του δεκαπεντασύλλαβου.

π.χ. στ’ άγνωστα χώματά της ασθενή / κρατεί με η Φαιακία-
μη μου το απλώσεις, δέομαι, σιμά δεν έχω τη μητέρα.
(Πολυλάς)
π.χ. ήρτα σε σένα που δεσμά/ δεν ξέρεις, Νύχτα ονειρομάνα-
στα νύχια απάνου τρέμουλο/ τάνυσα το λιανό κορμί μου-
(Βάρναλης)
13.10 σύνθετοι ιαμβικοί στίχοι

Καμιά φορά συναντούμε στίχους που ο ρυθμός τους είναι αμέσως αισθητός ως ιαμβικός, αλλά παρουσιάζουν κάποια δυσκολία για τον πρωτόπειρο μελετητή.

π.χ. εβάλαμε το βάτο,/ το ριζιμιό δεντρό,
σα βάτος να δασώσει/ η νύφη κι ο γαμπρός
(Λαϊκό)
π.χ. Ως πότε, παλικάρια/ να ζούμεν στα στενά,
μονάχοι, σα λιοντάρια,/ στις ράχες, στα βουνά,
σπηλιές να κατοικούμεν,/ να βλέπομεν κλαδιά,
να φεύγομ’ απ’ τον κόσμον, / για την πικρή σκλαβιά;»

Και στα δυο παραδείγματα στην πραγματικότητα έχουμε σε κάθε σειρά γραμμένους δυο στίχους.

14. Τα είδη των τροχαϊκών μέτρων

)È _ È14.1 Τροχαϊκός τετρασύλλαβος (_
14.2  )È _ È _ ÈΤροχαϊκός εξασύλλαβος (_
È _ È _ È14.3 Τροχαϊκός οκτασύλλαβος (_   )È_
)È _ È _ È _ È _ È14.4 Τροχαϊκός δεκασύλλαβος (_
14.5 Τροχαϊκός  )È _ È _ È _ È _ È _ Èδωδεκασύλλαβος (_
14.6 Σύνθετοι δωδεκασύλλαβοι και μεγαλύτεροι τροχαϊκοί

15. Τα είδη των αναπαιστικών μέτρων

15.1  _)È È _ È ÈΑναπαιστικός δίμετρος (
_È È _ È È15.2 Αναπαιστικός τρίμετρος (  _ )È È
_ )È È _ È È _ È È _ È È15.3 Αναπαιστικός τετράμετρος (
15.4  _ )È È _ È È _ È È _ È È _ È ÈΑναπαιστικός πεντάμετρος (

16. Τα είδη των μεσοτονικών μέτρων

)È _ È È _ È16.1 Μεσοτονικός δίμετρος (
16.2  )È _ È È _ È È _ ÈΜεσοτονικός τρίμετρος (
_È16.3 Μεσοτονικός τετράμετρος (  )È _ È È _ È È _ È È

17. Τα είδη των δαχτυλικών μέτρων

Οι δαχτυλικοί στίχοι, κανονικά, παίρνουν τόνο στην πρώτη συλλαβή κάθε τρισύλλαβου μέτρου τους, δηλ. Στην πρώτη, την τέταρτη, την έβδομη, τη δέκατη κτλ. . Εκτός από την πρώτη, που όχι σπάνια μένει άτονη, οι άλλες που προαναφέρθηκαν τονίζονται σχεδόν πάντα, τουλάχιστον στους μικρούς δαχτυλικούς.
Όπως και στα άλλα μετρικά είδη, αν τύχει να τονίζεται κάποια συλλαβή άλλη από εκείνες που απαιτεί το μέτρο, ο τόνος δε θα ακούγεται, γιατί θα γειτονεύει πάντα με συλλαβή ρυθμικά τονισμένη κι έτσι θα παθαίνει μετρικό χασοτόνισμα.

π.χ. μια διψω δίψα· το φως-
(Παλαμάς)
È È _ È È _ È È _ È È17.1 Δαχτυλικός εξάμετρος (_   )È _ È È_
Είναι στίχος 17σύλλαβος. Χρησιμοποιήθηκε με σχετική χαλαρότητα.

18. Ομοιοκαταληξία (ή ρίμα)

18.0 Είναι το ομόηχο του τέλους δυο ή περισσότερων στίχων.
18.1 Οι ομοιοκαταληξίες είναι οξύτονες
π.χ. πιάνουν και γράφουν μια γραφή
βρίζουν τα χέρια του κατή
(Λαϊκό)
παροξύτονες :

π.χ. γράφουνε και στο Κομπότι,
προσκυνούν και το Δεσπότη
(Λαϊκό)
ή προπαροξύτονες :
π.χ. και φέρνει μέσα Χιώτισσες
και Βλαχομπουχτανιώτισσες
(Λαϊκό)
18.2 Η θέση των στίχων που ομοιοκαταληκτούν ποικίλλει:

α) ζευγαρωτή : Ο πρώτος στίχος ομοιοκαταληκτεί με το δεύτερο, ο τρίτος με τον τέταρτο, ο πέμπτος με τον έκτο κτλ.
β) πλεχτή : μέσα σ’ ένα τετράστιχο, ο πρώτος με τον τρίτο και ο δεύτερος με τον τέταρτο.
γ) σταυρωτή : σε τετράστιχο ο πρώτος με τον τέταρτο και ο δεύτερος με τον τρίτο.
δ) ζευγαροπλεχτή : μέσα σ’ ένα εξάστιχο, ο πρώτος με το δεύτερο, ο τέταρτος με τον πέμπτο και ο τρίτος με τον έκτο.
ε) ανάκατη : χωρίς ορισμένη σειρά
στ) εσωτερική : σε μερικά ποιήματα βρίσκεται και στον ίδιο στίχο ομοιοκαταληξία.
π.χ. καράβια πρωτοτάξιδα
δίχως κατάρτια, ξάρτια, μες στα πλάτια
της θάλασσας, που δέρνει-τα ακυβέρνητα
(Μαλακάσης)
ζ) αντίλαλος : Ο δεύτερος στίχος όχι μόνο ομοιοκαταληκτεί με τον πρώτο, αλλά περιέχεται κι ολόκληρος μέσα σ’ αυτόν.

π.χ. πάρε φωτιά και κάψε με κι αντάμα με τη στάχτη μου
τ’ άχτι μου
(Εφταλιώτης)

19. Συμπλέγματα στίχων

19.1 Όταν το ποίημα χωρίζεται σε ενότητες στίχων κατά κανόνα ομοιόμορφων μεταξύ τους, έχουμε τις στροφές.
Υπάρχουν στροφές με ομοιοκαταληξία σε όλους τους στίχους, στροφές με ομοιοκαταληξία σε μερικούς στίχους.

π.χ. Άμοιρη! Το σπιτάκι μας εστοίχειωσεν
από την ομορφιά τη θλιμμένη·
στους τοίχους, στον καθρέφτη, στα εικονίσματα
από την ομορφιά σου κάτι μένει.
(Πορφύρας)
και στροφές χωρίς καμιά ομοιοκαταληξία.

19.2 Μερικά αξιοπρόσεχτα είδη στροφών

α. Οι τερτσίνες είναι στροφές τρίστιχες. Της πρώτης στροφής του ποιήματος οι δυο ακρινοί στίχοι, δηλ. ο πρώτος και ο τρίτος, ομοιοκαταληκτούν μεταξύ τους. Καθεμιάς από τις άλλες οι δυο ακρινοί στίχοι ομοιοκαταληκτούν με το μεσαίο στίχο της προηγούμενης. Το ποίημα το κλείνει ένας στίχος μονός, που ομοιοκαταληκτεί με το μεσαίο της τελευταίας τρίστιχης στροφής.

π.χ. ένα μέρος χορικού της «Ερωφίλης»
Ακτίνα τ’ ουρανού χαριτωμένη
απου με τη φωτιά σου τη μεγάλη
σ’ όλη χαρίζεις φως την Οικουμένη.
Τον ουρανό στολίζει ‘ς μια κι εις άλλη
μερά κι όλη τη γη η πορπατηξιά σου,
δίχως ποτέ τη στράτα-τζη να σφάλη.
Κι όντα μασε μακραίνης τη θωριά σου,
με χιόνια και βροχές τη γη ποτίζεις,
για να μπορού να ζιού τα πλάσματά σου.
Και πάλι σα σιμώνης κι αρχινίζης
τα χιόνια να σκορπάς και να ζεσταίνης
τον κόσμο, όλη τη γη μ’ αθούς γεμίζεις·
τα φύτρ’ αναγαλλιάς, καρπούς πληθαίνεις,
μεστώνεις ‘πωρικά, γεννάς λιθάρια
πολλώ λογιώ, κι εις δόξα πάντα μένεις.
Διαμάντια και ρουμπιά, μαργαριτάρια
κι όλες τσι πέτρες τς άλλες μοναχός σου
πως κάνεις όλοι βλέπομε καθάρια.
Τα δε θωρεί στη γη ποτέ το φως σου,
μα βρίσκουνται στα βάθη φυλαμένα,
κι όσα κι αν είν’ ομπρός των αμματιώ σου,
γη εσύ τα κάνεις όλα γη απο σενα
θρέφουνται και κρατιούνται και πληθαίνου,
και να χαθή ποτέ μπορεί κιανένα;
Ήλιε μου φωτερέ, του περασμενου
καιρού τα πάθη, πού ‘χαμε, θυμούμαι
κι ολόκρυγια τα μέλη μου απομένου.
Τσι ποταμούς πως είδαμε μπορούμε
‘ς τούτους τσι δόλιους τόπου τς εδικού μας
να κυματίσουν αίματα να πούμε.
Τριγύρου στα τειχιά ‘χαμε τς οχθρού μας…

β. Τη στροφή του Κάλβου αποτελούν πέντε ανομοιοκατάληκτοι στίχοι. Ο πέμπτος είναι πάντα σχεδόν ιαμβικός πεντασύλλαβος· πολύ σπάνια γίνεται εξασύλλαβος. Οι άλλοι τέσσερις στίχοι είναι ιαμβικοί εφτασύλλαβοι, με την ελευθερία να χάσουν την τελευταία τους συλλαβή και να γίνουν εξασύλλαβοι ή να πάρουν μια άτονη και να γίνουν προπαροξύτονοι οχτασύλλαβοι.
γ. Η οχτάβα είναι στροφή οχτάστιχη. Ομοιοκαταληκτούν ο πρώτος στίχος με τον τρίτο και τον πέμπτο, ο δεύτερος με τον τέταρτο και τον έκτο και οι δυο τελευταίοι αναμεταξύ τους.

π.χ. Ο παπάς για το γάμο όλα ετοιμάζει
κι είναι αναμμένα τα κεριά του γάμου·
ο Λάμπρος τρομασμένος τηνε κράζει:
«Σήκω, δυστυχισμένη, έλα κοντά μου».
Εις τη φωνή του Λάμπρου ανατριχιάζει
και παρευθύς σηκώνεται από χάμου
και τραγουδάει, και τραγουδώντας κλαίει·
κι αυτός, «Μην κλαις, μην τραγουδάς», της λέει.
(Σολωμός)

20. Ποιήματα με σταθερή μορφή

20.1 Δίστιχο : Δυο στίχοι του ίδιου ρυθμού και ισοσύλλαβοι και ομοιοκατάληκτοι, είναι ένα στιχουργικό στοιχείο που με την επανάληψή του οδηγεί στη σύνθεση ενός ολόκληρου ποιήματος. Τέτοια ποιήματα είναι ο «Όρκος» του Μαρκορά , ο «Ερωτόκριτος» του Β. Κορνάρου.
Δίστιχα θεωρούνται και τα λαϊκά ιαμβικά 15σύλλαβα που ο λαός τα λέει λιανοτράγουδα, μαντινάδες, κοτσάκια κτό.

π.χ. Κοιμάτ’ η πούλια στο βουνό κι η πέρδικα στα δάση·
αφήτε το πουλάκι μου τον ύπνο να χορτάσει.
(Δημοτικό)

20.2 Σονέτο : Είναι 14στιχο που αποτελείται από δυο τετράστιχα και δυο τρίστιχα. Έχει σχεδόν πάντα ομοιοκαταληξία.
Το είδος των στίχων του σονέτου δεν είναι υποχρεωτικό. Π.χ. οι «Τερακότες» του Γρυπάρη είναι σε ιαμβικό 11σύλλαβο, ενώ ο «Ερασιτέχνης» του Πολυλά όπως και τα παλαμικά της συλλογής «Πατρίδες» σε 13σύλλαβο. Οι «Σκαραβαίοι» πάλι του Γρυπάρη είναι σε ιαμβικό 15σύλλαβο.
Άλλες θεωρήσεις θέλουν το σονέτο να γράφεται κατά προτίμηση σε ιαμβικούς ενδεκασύλλαβους .
Επίσης , μερικοί προτιμούν να γράφουν το σονέτο σε τρείς τετράστιχες στροφές και μία δίστιχη .

20.3 Ροντέλο : Γίνεται με 13σύλλαβους στίχους με δυο ομοιοκαταληξίες και για τους δεκατρείς. Τη μια την έχουν οι:1ος, 4ος, 5ος, 7ος, 9ος, 12ος, 13ος, ενώ την άλλη οι στίχοι 2ος, 3ος, 6ος, 8ος, 10ος και 11ος. Ο πρώτος στίχος ξαναγυρίζει ίδιος και ως έβδομος και ως δέκατος τρίτος. Ο δεύτερος ξαναγυρίζει ως όγδοος.

20.4 Τριολέτο: Είναι ένα οχτάστιχο με δυο ομοιοκαταληξίες, που ο πρώτος του στίχος γυρίζει και ως τέταρτος και ως έβδομος, ο δεύτερος και ως όγδοος. Σπάνιο στα ελληνικά.

20.5 Μπαλάντα: Αποτελείται από τρεις ισόστιχες στροφές και ένα «στάσιμο», που έχει το μισό αριθμό των στίχων κάθε στροφής., σύμφωνα με άλλους απο τρείς οκτάστιχες και μια τετράστιχη στροφή που καλείται «επωδός» . Γνωστή μπαλάντα είναι η «Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων» του Κ. Καρυωτάκη.

20.5.1 Η μπαλάντα έχει και τη σημασία του διηγηματικού ποιήματος με υπόθεση θρυλική ή αόριστα ιστορική και μοιάζει με τις λαϊκές μας «παραλογές». Η μορφή αυτή δεν είναι ορισμένη.

21. Στιχουργικά παιχνίδια

21.1 Ακροστιχίδα: Τα αρχικά γράμματα των στίχων ή των στροφών αποτελούν μια λέξη ή μια φράση. Αυτό μπορεί να γίνει και με την πρώτη συλλαβή ή με τα τελευταία γράμματα.

π.χ. Πάμε κι η άνοιξη προβάλλει
Όπου ευωδούν κι ανθούν οι κλώνοι.
Λαλεί η φλογέρα και τ’ αηδόνι
Ύμνους γλυκούς στ’ απόσυκα ψάλλει.
Ξανθή νεράιδα αγαπημένη,
Έλα, περήφανη, κοντά μου,
Ν’ ανοίξει λίγο κι η καρδιά μου
Η θλιβερή που σε προσμένει.

(Νεοκλής Δημητριάδης)

Πηγή : Θερσίτες
Αποστολή κειμένου από: Βορέας

© 2003-2004 by NEXUS LABS, athens, gr

Copyright secured by Digiprove © 2010