Από την Έρμα Βασιλείου

Share

Καλωσορίζω με τη σειρά μου το diasporic.net του συγγραφέα καλού φίλου και συμπάροικου Ιάκωβου Γαριβάλδη. Συγχαρητήρια Ιάκωβε.  Υποστήριξα στο παρελθόν με μέτρο και σύνεση και άλλες τέτοιες  προσπάθειες και δεν θα μπορούσα ν’ αρνηθώ την υποστήριξή μου και σ’ αυτήν. Με βρίσκει όμως και σκεπτική το καλωσόρισμα.

Η τεχνολογία, είναι γνωστό, μας δίνει και μας παίρνει. Μια μέση οδός που ακολουθούμε μας στηρίζει να καταλήξουμε στη σωστή, σε κάθε απόφασή μας, ενέργεια. Ο ηλεκτρονικός αυτός φεγγίτης είναι τηλεσκόπιο, για να δείτε στιγμιαία τη δουλειά μας, τη δουλειά του Έλληνα δημιουργού της διασποράς. Εύχομαι, και εδώ είναι που προβληματίζομαι, να μην γίνει ο χώρος αυτός και συνωστισμού ή βαθμολογίας ή χώρος (απ)άρνησης και αποθησαυρισμού μέσα από μια δήθεν μεταμφιεσμένη ταπεινοφροσύνη και αντίστροφη ψυχολογία. Ό,τι έχουμε προσφέρουμε με συγκεκριμένο σκοπό: είμαστε εδώ κι εμείς, και μιλάμε τη γλώσσα μας.

Τα βιβλία μας είναι μετρημένα δε σας φτάνουν… Ελπίζω ο αγαπητός Ιάκωβος να καταφέρει να κρατήσει με μέτρο όσα χρειάζεται να δει ο περαστικός. Υποθέτω πως προσφέρεται ο χώρος για να παραμείνει ο χώρος καλής υποδοχής και γιατί όχι και καλής αποδοχής.

Μέσα στα πολλά που φιλτράρουμε για ν’ αφήσουμε τ’ απαραίτητα εύχομαι να μπορέσουμε να προσφέρουμε μία γεύση και των δικών μας. Είμαστε πολλοί και έχουμε ο καθένας το ‘σημάδι’ του. Αν τα δώσουμε όμως όλα στα εύκολα κύματα του ανέμου η μεγαλύτερη αγάπη μας, η αγάπη των περισσότερων -και είμαι σίγουρη πως μιλώ για όλους- που είναι το βιβλίο, κινδυνεύει να παραμεριστεί και από μας που το δημιουργούμε.

Ναι στην τεχνολογία, όχι στη γεύση που θα χορτάσει πριν ακόμα μας γνωρίσετε.

Καλώς ήλθαμε Ιάκωβε. Κι ευχαριστούμε που μας κάλεσες!

Έρμα Βασιλείου

Διαβάστε και την ανάλυση του βιβλίου της Έρμας Βασιλείου: Μια ποιήτρια πέραν πάσης εκποίησης

Copyright secured by Digiprove © 2009

Μελλοντικές επιδιώξεις – Future aims

Share

Greek text

Η Διασπορική Λογοτεχνική Στοά, όπως και κάθε άλλος οργανισμός, έχει στόχους και επιδιώξεις. Οι στόχοι της δεν αποσκοπούν πουθενά αλλού εκτός από την προώθηση των έργων των μελών της, την αναγνώριση της εργασίας τους όπου χρειάζεται και τελικά ίσως την χορήγηση των βιβλίων τους.

Η προσπάθεια πάντα είναι σκοπός ιερός για τη Διασπορική με σεβασμό στη λογοτεχνία, τα μέλη και τις προσδοκίες τους. Σ’ αυτό το άρθρο δεν κάνουμε τίποτα άλλο από έναν κατάλογο των προσδοκιών που επιθυμούμε να υλοποιήσουμε.

  1. Ηλεκτρονικό λογοτεχνικό περιοδικό προς διανομή εντός Διαδικτύου. Το πρώτο μέλημα μετά την συγκέντρωση των έργων των μελών μας. Ήδη έχουμε δρομολογήσει κάποιες μηνιαίες εκδόσεις της Διασπορικής τον Αύγουστο 2010, καθώς και μονομερείς των συγγραφέων σ’ αυτή τη σελίδα. Ο σκοπός όμως είναι να προχωρήσουμε πέραν αυτών των αυτόματων εκδόσεων.
  2. Καταγραφή του βιογραφικού, φωτογραφικού υλικού, και απαγγελίας του έργου του κάθε μέλους με σκοπό να μη χαθεί η προσφορά τους όπως οι ίδιοι/ες την αισθάνονται και την επιθυμούν. Αυτό έχει κατά ένα μεγάλο μέρος επιτευχθεί διότι οι συγγραφείς μέλη διαβάζονται από όλο τον κόσμο και ανά πάσα στιγμή υπάρχει η δουλειά τους στο χώρο της Διασπορικής.
  3. Άμεση επικοινωνία των λογοτεχνών μεταξύ τους και με το κέντρο καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου χρησιμοποιώντας την τεχνολογία και κάποιο τύπο forum.
  4. Δημιουργία διασυνδέσεων με Ελληνικά τμήματα πανεπιστημίων, εκπαιδευτικών κι ερευνητικών κέντρων του ελληνισμού της διασποράς και της μητρόπολης.
  5. Σύσφιξη των διαφόρων τύπων της τέχνης, μουσικής, ταινίας, εικαστικών, λογοτεχνίας, θεάτρου.
  6. Αντικατάσταση του εκτυπωμένου βιβλίου σε βιβλίο του Διαδικτύου το οποίο θα μπορούν να διαβάσουν και ν’ αντλήσουν απ’ αυτό όλοι στον κόσμο με ευκαιρίες αυτόματης μετάφρασης για εκείνους που δεν κατέχουν τη γλώσσα.
  7. Ανάληψη από τη Διασπορική Λογοτεχνική Στοά του ρόλου του μεσάζοντα στην προσπάθεια εύρεσης εκδοτικού οίκου για τους συγγραφείς μέλη.
  8. Χορήγηση προς έκδοση του έργου κάποιου μέλους το χρόνο προς μεγαλύτερη ακόμη αναγνώριση.
  9. Αναγνώριση της Διασπορικής Λογοτεχνικής Στοάς ως ενός σοβαρού και ενημερωμένου υπηρέτη της λογοτεχνίας και της τέχνης της Διασποράς γενικώτερα και όχι μόνον.

Αυτές αποτελούν και τις πρώτες σκέψεις για τη μελλοντική πορεία της Διασπορικής Λογοτεχνικής Στοάς. Δεν είναι όμως απόλυτες, γιατί θα διορθώνονται και θα αλλάζουν συχνά, ανάλογα με τις προοπτικές που υπάρχουν, με τις επιδιώξεις των μελών και τα ωφέλη που μπορεί να προσφέρει η τεχνολογία στη λογοτεχνία.

Παρακαλούμε τους επισκέπτες να εκφέρουν τη γνώμη τους πιο κάτω.

diasp

English text

The Diasporic Literature Spot, like any other organisation, has goals and aspirations. These objectives are not aimed at anything else apart from the promotion of works by its members, their way to recognition and finding a literary agent. The effort is always taken seriously with the appropriate respect to literature, to the members and their expectations. In this document we list these future expectations.

  1. Online literary magazine for distribution. The first task after compilation of works by our members. There are some tabloids created for Diasporic and its members on this page, however more is to follow.
  2. Registering with a CV, a photograph as well as voice characteristics (perhaps through a recite of their own poetry).
  3. Co-operation between and promotion of the various types of art, music, movie production, painting, theater, literature.
  4. Links to various educational institutions for using material produced by members and portrayed on the DLS website.
  5. Substitution of the printed book form to an easily accessed and free e-book so that writers can be valued by the wider community rather than what Publishing houses prefer to promote. It is very hard for today’s gifted writers to find an agent let alone be published when you’re not known.
  6. Taking on the role of a literary agent by Diasporic Literature Spot.
  7. Sponsorship of the work of members by business groups or individuals for greater recognition
  8. Acknowledgment of DLS as a respected promoter of literature in the Diaspora and the world.

These few points constitute the future directions of DLS at this stage. They will be constantly under revision, expansion and correction depending on member suggestions, supporting organisation directives, as well as technological flexibility and opportunities of the web.

We would like to urge the visitor to this page to comment / suggest below.

74 υπό σκιάν

Share

ΚΡΙΤΙΚΗ ΒΙΒΛΙΟΥ
(Εκδόσεις Ναυτίλος, 1998, Αυστραλία)

Από τη μακρινή Αυστραλία μας έρχεται ένας ούριος δημιουργικός άνεμος πολιτισμού. Η ελληνική παροικία της Αυστραλίας εξελίσσεται σ’ ένα αξιόλογο πνευματικό, πολιτιστικό, καλλιτεχνικό και επιχειρηματικό κέντρο του απόδημου ελληνισμού. Και επιβεβαίωση αποτελεί και η επικολυρική ποίηση «’74 υπό σκιάν» του Ιάκωβου Γαριβάλδη, Προέδρου του Συνδέσμου Ελλήνων Λογοτεχνών και Συγγραφέων Αυστραλίας.

Η κυπριακή τραγωδία δεν άφησε ασυγκίνητο τον απόδημο ελληνισμό. Μούσα του ποιητή, το μεγαλείο της «ανυπόστατης» κυπριακής ψυχής. Αυτή θα χρησιμεύσει ως έμπνευση στον ποιητή για τη θεατή, αλλά και την αθέατη πλευρά του θεάτρου της εισβολής του Αττίλα.

Οδηγίες αναζήτησης κειμένων

Share

Για να βρούμε ένα κείμενο, άρθρο, ποίημα, διήγημα κλπ  στο περιεχόμενο αυτών των ιστοσελίδων υπάρχουν τρεις τρόποι:

  1. Πρώτα μπορούμε να πληκτρολογήσουμε μια λέξη κλειδί στο πάνω μέρος και δεξιά της πρώτης σελίδας της Λέσχης κι εκεί που λέει ‘Search…‘ και κατόπιν να πατήσουμε το κουμπί ‘Enter‘ στο πληκτρολόγιό μας. H λέξη αυτή μπορεί να είναι στα ελληνικά ή στ’ αγγλικά.
  2. Να διαλέξουμε μια λέξη από τις λέξεις κλειδιά που βρίσκονται κάτω από τον τίτλο ‘Τags‘ στα δεξιά της πρώτης σελίδας. Αυτός ο τρόπος είναι ο συντομότερος γι’ αυτό συνιστούμε στην καταχώρηση άρθρων να βάζουμε λέξεις κλειδιά κάτω από το ‘Tags’.
  3. Αριστερά της πρώτης σελίδας υπάρχουν διασυνδέσεις σε άρθρα κάτω από τον τίτλο ‘Categories‘. Κατ’ αυτό τον τρόπο διαβάζουμε τα άρθρα που ανήκουν στην κατηγορία που ψάχνουμε, ίσως επειδή δεν υπάρχει η κατάλληλη λέξη στα ‘Tags’.

Ευχόμαστε να βρείτε αυτές τις οδηγίες εύκολες και κατατοπιστικές. Αν έχετε κάποιο σχόλιο να κάνετε ή να συστήσετε κάτι να προστεθεί εδώ ή σε άλλες οδηγίες παρακαλούμε να μας γράψετε στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση (email).

Diasporic Literature Spot email

Copyright secured by Digiprove © 2009

Οδηγίες εγγραφής μέλους

Share

Για να εγγραφείτε ως συνδρομητής στη λογοτεχνία της Διασπορικής αρκεί να συμπληρώσετε και να στείλετε την αίτηση στη σελίδα που ονομάζεται “Membership Application“. Εκεί μπορείτε να δώσετε κάποιο όνομα το οποίο δεν χρησιμοποιεί κανείς άλλος στο σημείο που γράφει ‘Your name’ και μια διεύθυνση ηλεκτρονική ‘Your email’ όπου θα σας σταλεί ο κωδικός/σύνθημα πρόσβασης.

Εφόσον λάβουμε την αίτηση θα σας απαντήσουμε με το ‘Username’ και ‘Password’ που θα πρέπει να πιστοποιήσετε για να ολοκληρωθεί η εγγραφή. Μετά την εγγραφή θα μπείτε αυτόματα στην κατηγορία των συγγραφέων ‘authors ‘ έτσι ώστε να μπορείτε να προσθέσετε κείμενα δίχως περιορισμούς. Οι μόνοι περιορισμοί είναι η δική σας συνείδηση την οποία επικαλούμαστε για να μην έχουμε προβλήματα με τρίτους.

Σε περίπτωση που κάποιο κείμενο ενοχλεί τρίτους και ο διαχειριστής λάβει γραπτή ειδοποίηση γι’ αυτό, ενεργεί ανάλογα . Μπορεί απλά να διαβάσει το κείμενο θεωρώντας ότι δεν πρέπει να ενοχλεί κανέναν ή και να το διαγράψει ανάλογα με το περιεχόμενο. Ακόμη ο διαχειριστής λαμβάνει την αξίωση να διαγράψει ένα κείμενο όταν ο ίδιος το θεωρήσει ακατάλληλο για τους σκοπούς της προσπάθειας αυτής.

Αφού εγγραφείτε και σας σταλεί με ηλεκτρονική αλληλογραφία το σύνθημα πρόσβασης τότε την επόμενη φορά που θα μπείτε στο ‘Dashboard’ μπορείτε ν’ ακολουθήσετε τη διασύνδεση κάτω από τον τίτλο ‘Login’ και στο κάτω δεξιά μέρος της πρώτης σελίδας όπου θα πληκτρολογήσετε το νέο σας όνομα πρόσβασης ‘Username’ καθώς και το σύνθημα (password). Αφού προσθέσετε αυτά πατάτε το κουμπί ‘Login’ και μπαίνετε. Πρέπει να το θυμόσαστε τους κωδικούς αυτούς και να μην τους δώσετε σε τρίτους.

Αν υπάρχει κάποιο πρόβλημα στο ‘Login’ το σύστημα θα σας ειδοποιήσει να ξαναπροσπαθήσετε, αν συνεχίζετε να έχετε προβλήματα (σημειώστε πως πρέπει να δώσετε τα στοιχεία σας ακριβώς όπως σας τα δώσαμε) τότε να μας γράψετε.

Αν έχετε κάποιες συστάσεις, σχόλια να κάνετε παροτρύνουμε να μας γράψετε για να λάβετε τις ανάλογες οδηγίες ή να διορθωθεί το πρόβλημα.

Μόλις μπείτε στο χώρο πρόσθεσης/μορφοποίησης κειμένων θα δείτε το όνομά σας εκεί που έγραφε ‘Login’ προηγουμένως και από κάτω τη διασύνδεση ‘Dashboard’

Με το που θα ακολουθήσετε τη διασύνδεση ‘Dashboard’ θα δείτε την εξής σελίδα:

dashboard

Στη σελίδα αυτή κι εκεί που γράφει ‘Add New’ κάτω από την επικεφαλίδα ‘Posts’ θα μπορέσετε να προσθέσετε το κείμενό σας ή να μορφοποιήσετε κάποιο προηγούμενο. Διαβάστε τις οδηγίες για το πώς προσθέτουμε κείμενα σε άλλο άρθρο εδώ.

Καλή επιτυχία !

Οδηγίες δημιουργίας άρθρων

Share

Πρόλογος

Προτού αρχίσουμε να δημιουργούμε ένα άρθρο, πρέπει να γνωρίζουμε τους κανονισμούς σύμφωνα με τους οποίους ένας συγγραφέας πρέπει να λειτουργεί. Αν δεν είστε σίγουροι παρακαλούμε να επισκεφτείτε τη σελίδα των κανονισμών DLS Charter.

Οδηγίες

Για να δημιουργήσουμε ένα νέο άρθρο πρέπει αρχικά να κάνουμε το λεγόμενο ‘Login’. Για να κάνουμε ‘Login’ ακολουθούμε μ’ ένα κλικ την ομόνυμη σύνδεση στ’ αριστερά της οθόνης, κάτω από το κουμπί ‘Login’. Μόλις πατήσουμε αυτό το κουμπί ανοίγει μια νέα οθόνη όπου μας ζητάει να βάλουμε το όνομα (Username) και τον κρυφό κωδικό (password). Αν για κάποιο λόγο έχουμε ξεχάσει το password ή θέλουμε νέο ακολουθούμε τη σύνδεση ‘Lost your password?’ που βρίσκεται στο κάτω μέρος της σελίδας που ανοίγει μετά το κλικ στο ‘Login’.

Αφού κάνουμε ‘Log in’  θ’ ανοίξει η σελίδα η οποία θα μας επιτρέψει να προσθέσουμε το κείμενό μας. To ‘Lost your password’, μας δίνει την ευκαιρία να προσθέσουμε το email μας και κατόπιν να μας στείλει ένα νέο σύνθημα (password) στην ηλεκτρονική μας διεύθυνση (email).

Μόλις το σύστημα μας δεχτεί θα βρεθούμε στο λεγόμενο ‘Dashboard’ το οποίο έχει στ’ αριστερά της οθόνης ένα μενού. Για να προσθέσουμε κάποιο κείμενο πατάμε το ‘Add New‘ κάτω από τη στήλη ‘Posts‘ (όπως δείχνει η επόμενη εικόνα). Αν δεν εμφανίζεται η φράση ‘Add New’ κάτω από τον τίτλο ‘Posts’ τότε κάνουμε κλικ πάνω στο ‘Posts’ και ανοίγει:

Add New Post Με το που θα πατήσουμε το ‘Add New’ όπως πιο πάνω, θ’ ανοίξει η σελίδα ‘Edit Post’ όπου στο πάνω μέρος έχει μια άδεια γραμμή για τον τίτλο του κειμένου μας και πιο κάτω το μεγαλύτερο παράθυρο όπου θα προσθέσουμε το κυρίως κείμενο.

Μπορούμε επίσης να επικολλήσουμε κάποιο κείμενο (paste) το οποίο αποθηκεύσαμε στη μνήμη του υπολογιστή (clipboard)  στο μεγάλο αυτό παράθυρο. Tο μεγάλο παράθυρο περιέχει στο πάνω μέρος του τα κουμπιά που θα μας επιτρέψουν να μορφοποιήσουμε το κείμενό μας.Κοιτάξτε αυτή την εικόνα:

Δηλαδή με τα κουμπιά αυτά (είναι παρόμοια με αυτά του Microsoft Word®) μπορούμε να βάλουμε σκούρα γράμματα εκεί που θέλουμε να δώσουμε έμφαση, πλάγια γράμματα κλπ. Επίσης εδώ μπορούμε να προσθέσουμε και μια φωτογραφία, μουσική ή ένα βίντεο που έχει να κάνει με το κείμενό μας. Οι φωτογραφίες πρέπει πρώτα να προστεθούν χρησιμοποιώντας το ‘Upload’ που βρίσκεται επάνω δεξιά της σελίδας ‘Edit Post’ και κάτω από το μενού ‘New Post’. Αν δεν τα καταφέρετε να προσθέσετε φωτογραφία ζητήστε μας για περισσότερες πληροφορίες.

Κοιτάξτε όμως το βίντεο που ακολουθεί και πιστεύουμε θα καταλάβετε τον τρόπο με τον οποίο μπορείτε να προσθέσετε άρθρα, ποιήματα, θεατρικά κλπ:
[flv:https://diasporic.org/wp-content/uploads/2009/07/new_post.flv login.jpg 500 330]

Πώς προσθέτουμε εικόνες

Για να προσθέσουμε μια εικόνα αρχικά θα πρέπει να σιγουρευτούμε ότι δεν είναι πολύ μεγάλη σε μέγεθος. Αν είναι μεγάλη θα έχουμε προβλήματα στην σελίδα που πάμε να δημιουργήσουμε και ίσως ακόμη ξεπεράσουμε τις προδιαγραφές πρόσθεσης εικόνας. Αν δεν γνωρίζετε τις προδιαγραφές αυτές ζητήστε μας περισσότερες πληροφορίες.

Για να προστεθεί μια εικόνα στο κανονικό μέγεθος απλά πατάμε στο πρώτο τετράγωνο κουμπί στο επάνω μέρος του μεγάλου παραθύρου (όπως δείχνει η εικόνα με τα κουμπιά πιο πάνω) που βρίσκεται δίπλα στο ‘Upload/Insert’. Πρώτα όμως τοποθετούμε το cursor στο σημείο που θέλουμε να εμφανιστεί η φωτογραφία εντός του κειμένου. Κατόπιν ακολουθώντας τις οδηγίες ή διαλέγουμε μια φωτογραφία από το Gallery ή ανεβάζουμε τη φωτογραφία από τον υπολογιστή μας πατώντας το κουμπί ‘Select Images’ και κατόπιν το κουμπί ‘Insert into Post’.

Αν έχουμε ήδη ανεβάσει μια φωτογραφία που θέλουμε να χρησιμοποιήσουμε, αφού ανοίξουμε το ‘Gallery’ tab στο επάνω μέρος θα πρέπει να διαλέξουμε το κουμπί ‘Show’ στα δεξιά του παραθύρου και εκεί αφού κάνουμε τις επιλογές μας για το μέγεθος και την εμφάνιση της εικόνας πατάμε το κουμπί ‘Insert into Post’ που θα προσθέσει την εικόνα στο κείμενό μας.

Όταν ολοκληρώσουμε το κείμενο και προτού πατήσουμε το μπλε κουμπί ‘Publish’ ή ‘Update’ στα δεξιά της οθόνης, πηγαίνουμε πιο κάτω και βρίσκουμε κάτω από τον τίτλο ‘Discussion’ δυο επιλογές. Η μία λέει “Allow comments to this post” και η άλλη “Allow trackbacks and pingbacks on this post”. Aν θέλουμε ν’ αφήσουν τρίτοι σχόλια για το κείμενό μας τότε σιγουρευόμαστε ότι η πρώτη επιλογή έχει ένα τικ δίπλα. Διαφορετικά βγάζουμε το τικ και αφήνουμε το κουτάκι δίπλα άδειο, για να μην μπορεί κανένας ν’ αφήσει σχόλια.

Επίσης θα είναι καλά να κάνετε δυο άλλα πράγματα:

  1. κάτω από τον τίτλο ‘Tags’ στα δεξιά της οθόνης που προσθέτουμε τα κείμενα βάζουμε μία ή περισσότερες λέξεις κλειδιά από το κείμενό μας. Αυτό γίνεται έτσι ώστε όταν μαζευτούν αρκετά κείμενα δικά μας ή άλλων συγγραφέων και θέλει κάποιος τρίτος να βρει θα πατήσει πάνω στη λέξη και θα βρεθεί μπρος στο κείμενό μας.
  2. δεύτερο πράγμα και ακόμη πιο σημαντικό είναι να καταλογήσετε το κείμενό σας κάτω από κάποια κατηγορία. Στα δεξιά της οθόνης κάτω από τον τίτλο ‘Categories’ έχει μερικές κατηγορίες. Διαλέξτε μια ή δυο απ’ αυτές. Αν δηλαδή το κείμενό σας είναι ένα διήγημα στην ελληνική γλώσσα τότε κάντε τικ στο κουτάκι δίπλα από την κατηγορία “Ελληνικά” και κατόπιν κάντε τικ δίπλα στην κατηγορία “Διήγημα”. Κατ’ αυτό τον τρόπο όταν ο επισκέπτης των ιστοσελίδων θέλει να δει τι διηγήματα στα ελληνικά έχουμε, θα τα βρει αμέσως ακολουθώντας τις κατηγορίες και δεν θα τον δυσκολέψουμε βάζοντας διηγήματα κάτω από την κατηγορία των ποιημάτων για παράδειγμα.

Περίληψη του άρθρου μας (Excerpt)

Προαιρετικά τώρα, μπορείτε να προσθέσετε και μια περίληψη  (2 ή 3 γραμμές)  του κειμένου σας στο κάτω μέρος της κυρίως σελίδας προσθήκης κειμένων και κάτω από τον τίτλο ‘Excerpt’. Κατ’ αυτό τον τρόπο εκεί που θα δίδεται μια περιληπτική αναφορά του κειμένου θα μπορούμε να βάλουμε την περίληψη αντί ολόκληρο το κείμενο και έτσι να δώσουμε αρκετά εναύσματα στον επισκέπτη να το αναγνώσει ή να το προσπεράσει γιατί ψάχνει για κάτι άλλο. Βέβαια στα ποιήματα δεν χρειάζεται περίληψη και τα λεγόμενα ‘categories’ αρκούν για να βρει κάποιος το ποίημά σας.

Tελικά μην ξεχνάτε να υπογράφετε τα άρθρα με το όνομά σας όπως επιθυμείτε. Διαφορετικά και δεν γνωρίζει ο αναγνώστης ποιανού είναι, αλλά και δεν κατοχυρώνεται η δουλειά σας σωστά.

Τελειώσαμε. Τώρα πατάμε το μπλε κουμπί Publish ή Update στα δεξιά και έγινε η δουλειά…

Για αναλυτικότερες και πιο μεθοδικές οδηγίες, οι οποίες συνοδεύονται από βίντεο, ήχο και γραπτό κείμενο στην αγγλική γλώσσα μπορείτε να επισκεφτείτε τις σελίδες αυτές.

 

Καλή επιτυχία !

Στιχουργική

Share

1. Τι είναι ο στίχος

Είναι μια σειρά ενός οποιουδήποτε ποιήματος

2. Ποια τα είδη των στίχων

2.1 τα δύο είδη του δισύλλαβου ρυθμού
Είναι ο ιαμβικός και ο τροχαϊκός
2.2 τα τρία είδη του τρισύλλαβου ρυθμού
Είναι ο ανάπαιστος, ο μεσότονος και ο δάχτυλος

3. Η διαφορά αρχαίου και σύγχρονου μέτρου

Υπάρχει μια σημαντική διαφορά μεταξύ αρχαίου και νέου ελληνικού μέτρου. Στην αρχαία ελληνική ποίηση το μέτρο βασιζόταν στις βραχύχρονες και τις μακρόχρονες συλλαβές, ενώ στη νεοελληνική ποίηση στις τονισμένες και τις άτονες .

4. Πώς συμβολίζουμε τις συλλαβές

τηνÈΜε _ συμβολίζουμε την τονισμένη συλλαβή και με  άτονη.

5. Ποια τα είδη των μέτρων

5.1 Ίαμβος: Το συνταίριασμα μιας  _ )Èάτονης και μιας τονισμένης συλλαβής (
5.2 Τροχαίος: Το συνταίριασμα μιας  )È τονισμένης και μιας άτονης συλλαβής(_
5.3 Ανάπαιστος: Το συνταίριασμα δυο  _ )È Èάτονων και μιας τονισμένης συλλαβής (
5.4 Μεσότονος : Μια τονισμένη  )È _ Èσυλλαβή ανάμεσα σε δυο άτονες (
5.5 Δάχτυλος: Το συνταίριασμα μιας  )È È τονισμένης συλλαβής με δυο άτονες (_

6. Διασκέλισμα ή υπερβατό

Όταν το νόημα ενός στίχου ολοκληρώνεται στον επόμενο, διαπιστώνουμε το φαινόμενο του διασκελίσματος. Χρησιμοποιείται από τον ποιητή, για να χρωματιστεί εντονότερα μια λέξη με την τοποθέτησή της σε θέση ξεχωριστή.

π.χ. την ωραία αντιφεγγίδα σου στοιχειώνει
η ακύμαντη άρμη (Μαβίλης)
π.χ. Η πόλις θα σε ακολουθεί. Στους δρόμους θα γυρνάς
τους ίδιους (Καβάφης)
π.χ. και χαιρετά με τούτο το διαμάντι
την κυρά του (Κ. Θεοτόκης)

7. Μετρικό χασοτόνισμα

Όταν μέσα σ’ ένα στίχο βρεθούν πλάι πλάι δυο συλλαβές τονισμένες και οι δυο, είναι αδύνατο ή τουλάχιστον πολύ δύσκολο να προφερθούν τονισμένες και οι δύο χωρίς να σπάσει ο ρυθμός. Γι’ αυτό τονίζουμε τη μια και η άλλη ακούγεται πιο χαλαρά.

π.χ. τα μαλλιά σέρνω στα λιγνά μου στήθη
(Δ. Σολωμός)

8. Χασμωδία

Είναι η συνάντηση φωνηέντων σε ένα στίχο τα οποία δεν μπορούν να συνεκφωνηθούν, γιατί κάθε γραμματική συλλαβή είναι και μετρική συλλαβή.

π.χ. Είναι ανθέων εορτή, η πρώτη του Μαΐου,
το άσμα της νεότητος, η άνοιξις του βίου.
(Αχ. Παράσχος)

9. Συνίζηση

Είναι η συνεκφώνηση σε μια συλλαβή γειτονικών φωνηέντων, για να κρατηθεί ο ρυθμός του στίχου, που αλλιώς θα χανόταν.

π.χ. κοιμάται ο νέος ωραίος βοσκός στη χλόη το μεσημέρι
(Γρυπάρης)

9.1 Υφέν
Για λόγους ευκολίας στον εντοπισμό της  ) κάτω από τα φωνήεντα πουÈσυνίζησης χρησιμοποιούμε το υφέν ( συνεκφέρονται.

10. Τομή

Μερικοί μεγάλοι στίχοι κόβονται αναγκαστικά σε συγκεκριμένη συλλαβή, δηλ. Σε συγκεκριμένη συλλαβή πρέπει να τελειώνει λέξη. Αυτό το κόψιμο λέγεται τομή. Το καθένα από τα κομμάτια στα οποία κόβεται ο στίχος λέγεται ημιστίχιο.

π.χ. όμορφος κόσμος ηθικός / αγγελικά πλασμένος
(Δ. Σολωμός)
π.χ. θαρρώ πως είχα μάνα, μάνα κι αδελφή
(λαϊκός στίχος)

11. Παρήχηση

Η επανάληψη σε γειτονικές συλλαβές ή λέξεις του ίδιους ή των ίδιων συμφωνικών φθόγγων λέγεται παρήχηση.

π.χ. είχε ο γιαλός της γλύκας γυρογιάλι
(Μαβίλης)
π.χ. άχαρή μου χαρά, φτωχοί μου στίχοι
(Μαβίλης)

12. Ποιητική άδεια

Πολλές φορές αδέξιοι κατά βάση στιχουργοί βιάζουν τη γραμματική ή τη γλώσσα, για να ταιριάξουν την ομοιοκαταληξία. Το φαινόμενο αυτό λέγεται ποιητική άδεια.

π.χ. αγαπεί , ερχέται

13. Τα είδη των ιαμβικών στίχων

13.1 ιαμβικός τρισύλλαβος  )È _ È(

Ένας στίχος πρέπει να έχει οπωσδήποτε κάποιο μέγεθος, για να γίνει αισθητός ο ρυθμός του.
Γι’ αυτό στίχοι ολιγοσύλλαβοι, όπως ο ιαμβικός τρισύλλαβος, πρέπει να σπαρθούν ανάμεσα σε άλλους, μεγαλύτερους ιαμβικούς.

π.χ. σαν άλλες-
και πρώτη-
του κάκου-
τα φύκια-
σμιγμένο-
)È _ È _ È13.2 ιαμβικός πεντασύλλαβος (

Τονίζονται ή και οι δυο ζυγές συλλαβές του ή μόνο η δεύτερη ζυγή, δηλ. Η παραλήγουσα του στίχου.

π.χ. γαϊτάνι πλέκω
(λαϊκό)
π.χ. δειλή τα χέρια
(Σολωμός)
π.χ. εκλείσθη ο τάφος
(Κάλβος)
π.χ. λάφυρα μάχης
(Κάλβος)
)È _ È _ È _ È13.3 ιαμβικός εφτασύλλαβος (
π.χ. σαν τι να πω πως μοιάζεις
(Εφταλιώτης)
π.χ. τώρα των φιλοπόνων-
έρημα μονοπάτια-
έθλιψε την Ελλάδα-
θάλασσαν των ονείρων-
μόνη παρηγορία-
ή πανηγυριζόντων-
φύλακες των δικαίων-
13.4 ιαμβικός  )È _ È _ È _ È _ Èεννεασύλλαβος (
π.χ. κι ήρθαν ανθοστεφανωμένες
(Παλαμάς)
π.χ. μ’ αναλαμπές ψυχομαχάει
(Λαπαθιώτης)
π.χ. γιατί, σελήνη, με κοιτάζεις-
(Πολέμης)
π.χ. κι απ’ τ’ άλλο δέντρο κόβοντάς τα-
(Παλαμάς)
π.χ. πεσμένα ξάφνου, δυο ριπίδια-
σιγά σιγά θα ‘ρθούν κοντά σου.
(Σεφέρης)
13.5 ιαμβικός  )È _ È _ È _ È _ È _ Èεντεκασύλλαβος (

Συνήθως τονίζονται η δέκατη και η έκτη συλλαβή του.

π.χ. δείχνοντας το σταυρό στην απαλάμη-
σύγνεφο καταχνιά δεν απερνούσε-
(Σολωμός)
π.χ. ώρισαν και φυλάγουν Θερμοπύλες-
πάντοτε την αλήθειαν ομιλούντες-
(Καβάφης)
Αλλά υπάρχουν κι άλλες τονιζόμενες συλλαβές.
π.χ. μα σαν αγάπη την ευχαριστούμε-
Που σου χρωστώ, και την ανταμοιβή μου.
(Κ. Θεοτόκης)
π.χ. η ελπίδα μου κι η γλυκαπαντοχή μου (Γρυπάρης)
È È _ È _ È _ È _ È _ È13.6 ιαμβικός δωδεκασύλλαβος ( )

Σχηματίζεται με την προσθήκη μιας άτονης συλλαβής στο τέλος του ιαμβικού εντεκασύλλαβου. Ο λαϊκός δωδεκασύλλαβος χρησιμοποιήθηκε λίγο στην προσωπική ποίηση.

π.χ. Από το πολύστιχο ποίημα «Ο ναύτης του Ιονίου» του Γ. Μαυρογιάννη.
Στην έρημο την τόση κι άκρα σιωπή
Ο νιος ακολουθούσε το τραγούδι του:
«Γλυκό μ’ αέρι, φύσα στ’ άσπρα μας πανιά
να πάρω λίγ’ αέρα, λίγ’ ανάσαση!
È _ È _ È _ È _ È _ È _ È13.7 ιαμβικός δεκατρισύλλαβος ( )

Διαμορφώθηκε κυρίως από τον Πολυλά στη μετάφραση του Άμλετ.
Στηρίζεται – εκτός από τον απαραίτητο τόνο της προτελευταίας συλλαβής, της δωδέκατης- στον τόνο της έκτης ή στους τόνους της τέταρτης και της όγδοης.

Αλλά στην ολικήν του νου μου βλέψιν τούτο-
δηλοί που συμφορά στο κράτος μας θα σπάσει-
(Πολυλάς)
Οι στίχοι τονίζονται στην έκτη και σε οποιαδήποτε άλλη ζυγή.
π.χ. ένα πληθόκρουνο, μυριόπαλμο μεθύσι-
(Μελαχρινός)
από το σύθρηνο που πια δε σταματάει
(Ρώτας)
Οι προηγούμενοι στίχοι στηρίζονται στον τόνο της τέταρτης και της όγδοης συλλαβής.
13.8 ιαμβικός  )È _ È _ È _ È _ È _ È _ È _ Èδεκαπεντασύλλαβος (

Είναι ο «πολιτικός» στίχος των Βυζαντινών, ο «εθνικός» μας στίχος. Στην κανονική του μορφή γίνεται από δυο ημιστίχια, ένα οκτασύλλαβο οξύτονο ή παροξύτονο κι ένα επτασύλλαβο παροξύτονο.

π.χ. κοιμήσου, αυγή, κοιμήσου, αστρί, κοιμήσου, νιο φεγγάρι-
(Λαϊκό)
π.χ. ο χρόνος φεύγει, αλλάζει η γη, περνούν λαοί και κόσμοι
(Παλαμάς)
π.χ. Ψαρού, τ’ αγκίστρι π’ άφησες αλλού να ρίξεις άμε-
(Σολωμός)
π.χ. όμορφος κόσμος ηθικός, αγγελικά πλασμένος
(Σολωμός)
π.χ. του κύκλου τ’ ανέβασμα ζωντάνευε τη χτίση
(Σεφέρης)
È _ È _ È _ È _ È _ È _ È13.9 ιαμβικός δεκαεφτασύλλαβος (  )È _ È_

Ο Πολυλάς έπλασε τον ιαμβικό δεκαεφτασύλλαβο προσθέτοντας δυο συλλαβές στο πρώτο ημιστίχιο του δεκαπεντασύλλαβου.

π.χ. στ’ άγνωστα χώματά της ασθενή / κρατεί με η Φαιακία-
μη μου το απλώσεις, δέομαι, σιμά δεν έχω τη μητέρα.
(Πολυλάς)
π.χ. ήρτα σε σένα που δεσμά/ δεν ξέρεις, Νύχτα ονειρομάνα-
στα νύχια απάνου τρέμουλο/ τάνυσα το λιανό κορμί μου-
(Βάρναλης)
13.10 σύνθετοι ιαμβικοί στίχοι

Καμιά φορά συναντούμε στίχους που ο ρυθμός τους είναι αμέσως αισθητός ως ιαμβικός, αλλά παρουσιάζουν κάποια δυσκολία για τον πρωτόπειρο μελετητή.

π.χ. εβάλαμε το βάτο,/ το ριζιμιό δεντρό,
σα βάτος να δασώσει/ η νύφη κι ο γαμπρός
(Λαϊκό)
π.χ. Ως πότε, παλικάρια/ να ζούμεν στα στενά,
μονάχοι, σα λιοντάρια,/ στις ράχες, στα βουνά,
σπηλιές να κατοικούμεν,/ να βλέπομεν κλαδιά,
να φεύγομ’ απ’ τον κόσμον, / για την πικρή σκλαβιά;»

Και στα δυο παραδείγματα στην πραγματικότητα έχουμε σε κάθε σειρά γραμμένους δυο στίχους.

14. Τα είδη των τροχαϊκών μέτρων

)È _ È14.1 Τροχαϊκός τετρασύλλαβος (_
14.2  )È _ È _ ÈΤροχαϊκός εξασύλλαβος (_
È _ È _ È14.3 Τροχαϊκός οκτασύλλαβος (_   )È_
)È _ È _ È _ È _ È14.4 Τροχαϊκός δεκασύλλαβος (_
14.5 Τροχαϊκός  )È _ È _ È _ È _ È _ Èδωδεκασύλλαβος (_
14.6 Σύνθετοι δωδεκασύλλαβοι και μεγαλύτεροι τροχαϊκοί

15. Τα είδη των αναπαιστικών μέτρων

15.1  _)È È _ È ÈΑναπαιστικός δίμετρος (
_È È _ È È15.2 Αναπαιστικός τρίμετρος (  _ )È È
_ )È È _ È È _ È È _ È È15.3 Αναπαιστικός τετράμετρος (
15.4  _ )È È _ È È _ È È _ È È _ È ÈΑναπαιστικός πεντάμετρος (

16. Τα είδη των μεσοτονικών μέτρων

)È _ È È _ È16.1 Μεσοτονικός δίμετρος (
16.2  )È _ È È _ È È _ ÈΜεσοτονικός τρίμετρος (
_È16.3 Μεσοτονικός τετράμετρος (  )È _ È È _ È È _ È È

17. Τα είδη των δαχτυλικών μέτρων

Οι δαχτυλικοί στίχοι, κανονικά, παίρνουν τόνο στην πρώτη συλλαβή κάθε τρισύλλαβου μέτρου τους, δηλ. Στην πρώτη, την τέταρτη, την έβδομη, τη δέκατη κτλ. . Εκτός από την πρώτη, που όχι σπάνια μένει άτονη, οι άλλες που προαναφέρθηκαν τονίζονται σχεδόν πάντα, τουλάχιστον στους μικρούς δαχτυλικούς.
Όπως και στα άλλα μετρικά είδη, αν τύχει να τονίζεται κάποια συλλαβή άλλη από εκείνες που απαιτεί το μέτρο, ο τόνος δε θα ακούγεται, γιατί θα γειτονεύει πάντα με συλλαβή ρυθμικά τονισμένη κι έτσι θα παθαίνει μετρικό χασοτόνισμα.

π.χ. μια διψω δίψα· το φως-
(Παλαμάς)
È È _ È È _ È È _ È È17.1 Δαχτυλικός εξάμετρος (_   )È _ È È_
Είναι στίχος 17σύλλαβος. Χρησιμοποιήθηκε με σχετική χαλαρότητα.

18. Ομοιοκαταληξία (ή ρίμα)

18.0 Είναι το ομόηχο του τέλους δυο ή περισσότερων στίχων.
18.1 Οι ομοιοκαταληξίες είναι οξύτονες
π.χ. πιάνουν και γράφουν μια γραφή
βρίζουν τα χέρια του κατή
(Λαϊκό)
παροξύτονες :

π.χ. γράφουνε και στο Κομπότι,
προσκυνούν και το Δεσπότη
(Λαϊκό)
ή προπαροξύτονες :
π.χ. και φέρνει μέσα Χιώτισσες
και Βλαχομπουχτανιώτισσες
(Λαϊκό)
18.2 Η θέση των στίχων που ομοιοκαταληκτούν ποικίλλει:

α) ζευγαρωτή : Ο πρώτος στίχος ομοιοκαταληκτεί με το δεύτερο, ο τρίτος με τον τέταρτο, ο πέμπτος με τον έκτο κτλ.
β) πλεχτή : μέσα σ’ ένα τετράστιχο, ο πρώτος με τον τρίτο και ο δεύτερος με τον τέταρτο.
γ) σταυρωτή : σε τετράστιχο ο πρώτος με τον τέταρτο και ο δεύτερος με τον τρίτο.
δ) ζευγαροπλεχτή : μέσα σ’ ένα εξάστιχο, ο πρώτος με το δεύτερο, ο τέταρτος με τον πέμπτο και ο τρίτος με τον έκτο.
ε) ανάκατη : χωρίς ορισμένη σειρά
στ) εσωτερική : σε μερικά ποιήματα βρίσκεται και στον ίδιο στίχο ομοιοκαταληξία.
π.χ. καράβια πρωτοτάξιδα
δίχως κατάρτια, ξάρτια, μες στα πλάτια
της θάλασσας, που δέρνει-τα ακυβέρνητα
(Μαλακάσης)
ζ) αντίλαλος : Ο δεύτερος στίχος όχι μόνο ομοιοκαταληκτεί με τον πρώτο, αλλά περιέχεται κι ολόκληρος μέσα σ’ αυτόν.

π.χ. πάρε φωτιά και κάψε με κι αντάμα με τη στάχτη μου
τ’ άχτι μου
(Εφταλιώτης)

19. Συμπλέγματα στίχων

19.1 Όταν το ποίημα χωρίζεται σε ενότητες στίχων κατά κανόνα ομοιόμορφων μεταξύ τους, έχουμε τις στροφές.
Υπάρχουν στροφές με ομοιοκαταληξία σε όλους τους στίχους, στροφές με ομοιοκαταληξία σε μερικούς στίχους.

π.χ. Άμοιρη! Το σπιτάκι μας εστοίχειωσεν
από την ομορφιά τη θλιμμένη·
στους τοίχους, στον καθρέφτη, στα εικονίσματα
από την ομορφιά σου κάτι μένει.
(Πορφύρας)
και στροφές χωρίς καμιά ομοιοκαταληξία.

19.2 Μερικά αξιοπρόσεχτα είδη στροφών

α. Οι τερτσίνες είναι στροφές τρίστιχες. Της πρώτης στροφής του ποιήματος οι δυο ακρινοί στίχοι, δηλ. ο πρώτος και ο τρίτος, ομοιοκαταληκτούν μεταξύ τους. Καθεμιάς από τις άλλες οι δυο ακρινοί στίχοι ομοιοκαταληκτούν με το μεσαίο στίχο της προηγούμενης. Το ποίημα το κλείνει ένας στίχος μονός, που ομοιοκαταληκτεί με το μεσαίο της τελευταίας τρίστιχης στροφής.

π.χ. ένα μέρος χορικού της «Ερωφίλης»
Ακτίνα τ’ ουρανού χαριτωμένη
απου με τη φωτιά σου τη μεγάλη
σ’ όλη χαρίζεις φως την Οικουμένη.
Τον ουρανό στολίζει ‘ς μια κι εις άλλη
μερά κι όλη τη γη η πορπατηξιά σου,
δίχως ποτέ τη στράτα-τζη να σφάλη.
Κι όντα μασε μακραίνης τη θωριά σου,
με χιόνια και βροχές τη γη ποτίζεις,
για να μπορού να ζιού τα πλάσματά σου.
Και πάλι σα σιμώνης κι αρχινίζης
τα χιόνια να σκορπάς και να ζεσταίνης
τον κόσμο, όλη τη γη μ’ αθούς γεμίζεις·
τα φύτρ’ αναγαλλιάς, καρπούς πληθαίνεις,
μεστώνεις ‘πωρικά, γεννάς λιθάρια
πολλώ λογιώ, κι εις δόξα πάντα μένεις.
Διαμάντια και ρουμπιά, μαργαριτάρια
κι όλες τσι πέτρες τς άλλες μοναχός σου
πως κάνεις όλοι βλέπομε καθάρια.
Τα δε θωρεί στη γη ποτέ το φως σου,
μα βρίσκουνται στα βάθη φυλαμένα,
κι όσα κι αν είν’ ομπρός των αμματιώ σου,
γη εσύ τα κάνεις όλα γη απο σενα
θρέφουνται και κρατιούνται και πληθαίνου,
και να χαθή ποτέ μπορεί κιανένα;
Ήλιε μου φωτερέ, του περασμενου
καιρού τα πάθη, πού ‘χαμε, θυμούμαι
κι ολόκρυγια τα μέλη μου απομένου.
Τσι ποταμούς πως είδαμε μπορούμε
‘ς τούτους τσι δόλιους τόπου τς εδικού μας
να κυματίσουν αίματα να πούμε.
Τριγύρου στα τειχιά ‘χαμε τς οχθρού μας…

β. Τη στροφή του Κάλβου αποτελούν πέντε ανομοιοκατάληκτοι στίχοι. Ο πέμπτος είναι πάντα σχεδόν ιαμβικός πεντασύλλαβος· πολύ σπάνια γίνεται εξασύλλαβος. Οι άλλοι τέσσερις στίχοι είναι ιαμβικοί εφτασύλλαβοι, με την ελευθερία να χάσουν την τελευταία τους συλλαβή και να γίνουν εξασύλλαβοι ή να πάρουν μια άτονη και να γίνουν προπαροξύτονοι οχτασύλλαβοι.
γ. Η οχτάβα είναι στροφή οχτάστιχη. Ομοιοκαταληκτούν ο πρώτος στίχος με τον τρίτο και τον πέμπτο, ο δεύτερος με τον τέταρτο και τον έκτο και οι δυο τελευταίοι αναμεταξύ τους.

π.χ. Ο παπάς για το γάμο όλα ετοιμάζει
κι είναι αναμμένα τα κεριά του γάμου·
ο Λάμπρος τρομασμένος τηνε κράζει:
«Σήκω, δυστυχισμένη, έλα κοντά μου».
Εις τη φωνή του Λάμπρου ανατριχιάζει
και παρευθύς σηκώνεται από χάμου
και τραγουδάει, και τραγουδώντας κλαίει·
κι αυτός, «Μην κλαις, μην τραγουδάς», της λέει.
(Σολωμός)

20. Ποιήματα με σταθερή μορφή

20.1 Δίστιχο : Δυο στίχοι του ίδιου ρυθμού και ισοσύλλαβοι και ομοιοκατάληκτοι, είναι ένα στιχουργικό στοιχείο που με την επανάληψή του οδηγεί στη σύνθεση ενός ολόκληρου ποιήματος. Τέτοια ποιήματα είναι ο «Όρκος» του Μαρκορά , ο «Ερωτόκριτος» του Β. Κορνάρου.
Δίστιχα θεωρούνται και τα λαϊκά ιαμβικά 15σύλλαβα που ο λαός τα λέει λιανοτράγουδα, μαντινάδες, κοτσάκια κτό.

π.χ. Κοιμάτ’ η πούλια στο βουνό κι η πέρδικα στα δάση·
αφήτε το πουλάκι μου τον ύπνο να χορτάσει.
(Δημοτικό)

20.2 Σονέτο : Είναι 14στιχο που αποτελείται από δυο τετράστιχα και δυο τρίστιχα. Έχει σχεδόν πάντα ομοιοκαταληξία.
Το είδος των στίχων του σονέτου δεν είναι υποχρεωτικό. Π.χ. οι «Τερακότες» του Γρυπάρη είναι σε ιαμβικό 11σύλλαβο, ενώ ο «Ερασιτέχνης» του Πολυλά όπως και τα παλαμικά της συλλογής «Πατρίδες» σε 13σύλλαβο. Οι «Σκαραβαίοι» πάλι του Γρυπάρη είναι σε ιαμβικό 15σύλλαβο.
Άλλες θεωρήσεις θέλουν το σονέτο να γράφεται κατά προτίμηση σε ιαμβικούς ενδεκασύλλαβους .
Επίσης , μερικοί προτιμούν να γράφουν το σονέτο σε τρείς τετράστιχες στροφές και μία δίστιχη .

20.3 Ροντέλο : Γίνεται με 13σύλλαβους στίχους με δυο ομοιοκαταληξίες και για τους δεκατρείς. Τη μια την έχουν οι:1ος, 4ος, 5ος, 7ος, 9ος, 12ος, 13ος, ενώ την άλλη οι στίχοι 2ος, 3ος, 6ος, 8ος, 10ος και 11ος. Ο πρώτος στίχος ξαναγυρίζει ίδιος και ως έβδομος και ως δέκατος τρίτος. Ο δεύτερος ξαναγυρίζει ως όγδοος.

20.4 Τριολέτο: Είναι ένα οχτάστιχο με δυο ομοιοκαταληξίες, που ο πρώτος του στίχος γυρίζει και ως τέταρτος και ως έβδομος, ο δεύτερος και ως όγδοος. Σπάνιο στα ελληνικά.

20.5 Μπαλάντα: Αποτελείται από τρεις ισόστιχες στροφές και ένα «στάσιμο», που έχει το μισό αριθμό των στίχων κάθε στροφής., σύμφωνα με άλλους απο τρείς οκτάστιχες και μια τετράστιχη στροφή που καλείται «επωδός» . Γνωστή μπαλάντα είναι η «Μπαλάντα στους άδοξους ποιητές των αιώνων» του Κ. Καρυωτάκη.

20.5.1 Η μπαλάντα έχει και τη σημασία του διηγηματικού ποιήματος με υπόθεση θρυλική ή αόριστα ιστορική και μοιάζει με τις λαϊκές μας «παραλογές». Η μορφή αυτή δεν είναι ορισμένη.

21. Στιχουργικά παιχνίδια

21.1 Ακροστιχίδα: Τα αρχικά γράμματα των στίχων ή των στροφών αποτελούν μια λέξη ή μια φράση. Αυτό μπορεί να γίνει και με την πρώτη συλλαβή ή με τα τελευταία γράμματα.

π.χ. Πάμε κι η άνοιξη προβάλλει
Όπου ευωδούν κι ανθούν οι κλώνοι.
Λαλεί η φλογέρα και τ’ αηδόνι
Ύμνους γλυκούς στ’ απόσυκα ψάλλει.
Ξανθή νεράιδα αγαπημένη,
Έλα, περήφανη, κοντά μου,
Ν’ ανοίξει λίγο κι η καρδιά μου
Η θλιβερή που σε προσμένει.

(Νεοκλής Δημητριάδης)

Πηγή : Θερσίτες
Αποστολή κειμένου από: Βορέας

© 2003-2004 by NEXUS LABS, athens, gr

Copyright secured by Digiprove © 2010